annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Efterårsjævndøgn Rødhus
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 133 gæster og 324 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.

Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:

HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder

Som svar til:
Skribent: ALH
Emne: Re: DYBETS DIMENSION

Vi har debatteret disse forhold til hudløshed, og du ved udmærket godt, at jeg fænges af Jesu ord. Så stop dit bavl om, at jeg generelt skriver indlæg med universitetsord. De fleste af mine indlæg bærer et personligt præg, og deres stof er ikke altid just akademisk. Desuden er Trosfrihed en debat, hvor der debatteres.

Hvad kulturradikalismen angår, ja, det var på universitetet, at jeg beskæftigere mig med dette område, hvorefter jeg i min elskværdige læseferie, alt imens solen skinnede på den blå himmel, satte mig ned på min flade og skrev mine stikord. Det var min sidste eksamen på BA (men det første fag der inspirerede mig), og jeg husker, at jeg snakkede og snakkede (i et ganske alm. hverdagssprog).

Jeg kunne sagtens give dig gode råd ud fra, hvad jeg tror, der kunne være godt for dig, men jeg forsøger at lade dig være i fred og have din tro. Men din kritik af kirken ryger i den dårlige jord. Til en gudstjeneste bliver der læst op fra både GT og NT men med størst vægt på NT. Det er ud fra NT's budskab om Jesus Kristus at prædikenen tager sit udgangspunkt. Da denne prædiken skal fænge menigheden, og da Jesus ikke blot er en person, der en gang levede, bliver præstens opgave et formidle et budskab, hvor Jesus fremstår som den korsfæstede og opstandne Kristus, der har en betydning for os såvel i går som i dag og i morgen.

Jeg har læst Judas evangeliet, og det har sin helt egen agenda og lære om den åndelige verden, der ikke har ret meget at gøre med Jesu-ord. Hertil sidder jeg med Thomasevangeliet med de 144 Jesu ord hevet ud af den narrative kontekst (og skrevet senere end de fire evangelister), der ellers kunne have været med til at give os et levende billede af denne tømrersøn fra Nazareth. "De tolv helliges evangelium" er en sammensat tekst, der udgives næsten 1900 år senere. Det bærer også præg af en retning, nemlig den, som ham Ousley ønskede at udbrede (de fire evangelister i NT har også hver især deres motiver). Her vil jeg så alligevel indvende, at de passager jeg læste fra "urevangeliet" (eller "De tolv helliges evangelium") forekom mig mere fyldige og besjælede end Judasevangeliet.

Da du under brugernavnet Thomas bragte Jesu ord dag efter dag, kritiserede jeg dem aldrig. Jeg holdt af de udvekslinger, hvor vi kunne dele vores tro med hinanden, men det du gør nu, er, at hive sætninger ud af deres kontekst for i stedet at bruge dem til at give los for din kristendomskritik.

Jeg undrer mig over, hvad der er sket, og hvorfor du oprettede en ny brugerprofil, skønt Trosfrihed opfordrer os til at nøjes med én?

Mvh
Anne
Seneste indlæg
Troens frihed
af Arne Thomsen
02/06/2025 13:26
Hvad sker der i disse dage?
af somo
02/06/2025 08:12
Misforståelsen
af somo
26/05/2025 10:06
Religioner globalt set
af Arne Thomsen
22/05/2025 19:22
Lys
af Hanskrist
18/04/2025 04:14
Nyheder fra DR
Får bøde for ikke at beskytte 100.000 ..
02/06/2025 17:42
Flere alvorlige sager på stort nordjysk..
02/06/2025 16:53
Mette Frederiksen lykønsker ny polsk pr..
02/06/2025 16:40
Afvisning af asylansøgere ved Tysklands..
02/06/2025 16:16
Ung mand dømt for voldtægt af sovende ..
02/06/2025 16:07
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Tysk eksminister valgt til formandspost ..
02/06/2025 15:36
Et splittet Polen har valgt en splittend..
02/06/2025 15:20
Konservativ rådmand: Ingen vil dø for ..
02/06/2025 15:15
Kvindelig Zoo-gæst lærte nordjysk oran..
02/06/2025 15:13
100.000 patienters journaler var ikke be..
02/06/2025 15:12