0
registrerede
159
gæster og
290
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Anonym
Emne: Re: DYBETS DIMENSION
|
Og det får dit pis i kog?
Først beskylder du mig for at have indvendinger, og nu inddrager du mit pis! Jamen dog, jamen dog...
Mit indlæg har såmænd intet med universitetet at gøre.
Jeg tænker ikke kun på dette. Mere generelt.
Når jeg gentagne gange bruger begreber fra Tillichs teologi skyldes det, at jeg for 3-4 år siden blev fænget af hans værk, ”Dybets dimension”.
Jeg håber, der kommer en dag, hvor du fænges af Jesus' ord. Ja, Anne, HANS vidunderlige ord.
Med det vertikale mener jeg den åndelige dimension i vores liv, hvilket jo kan give mange associationer f.eks. til det hellige, til noget åbenbarende, til ånden og livet i evangeliet etc. Du kan se det som en lodret bevægelse fra himlen og ned og som den lodrette linie i korset.
Det er en skam, at hans Guddommelige ord skal erstattes af abstraktioner. Godt, at selv børn kan tage imod hans ord, der heldigvis ikke bærer præg af intellektuel stolthed ("vertikal" og "horisontal", bah!).
Jeg er ikke Jesus og har intet ideal om at skulle missionere her, så din analogi til Jesus er ude af kontekst.
Hvilken analogi? Og: Lytter du ikke til hans missionsbefaling?
Jo, i kirken forkyndes evangeliet, som betyder budskabet om Jesus Kristus!
Ja, og jeg kan kalde håndsæben for en tudse, men det rager jo hverken håndsæben eller tudsen. Jeg hører næsten aldrig et Jesus-ord blive forkyndt i kirken. Men en masse om krybdyr, som Gud i sin storhed har skabt og gt-fortællinger og dit og dat, men aldrig det glade budskab: Vend om, for Himmeriget er kommet nær!
|
|
|
|