0
registrerede
191
gæster og
126
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: ALH
Emne: Re: : KULTURRADIKALISMEN OG DENS GLEMTE DIMENSION
|
Kære tros
Citat:Nej, det handler ikke om at tolke en gud ind i kulturradikalismen eller opfatte kulturradikalisme som noget gudgivent. Heri er der noget, du har misforstået. Det er jeg da enig med dig i – og jeg kan ikke se, at jeg skulle have givet udtryk for dette, så misforståelsen er vist på din side.
Nogle gang sættes ting på spidsen for at opildne til debat. Dette var min egentlige hensigt med postulatet om, at det ikke handler om at tolke en gud/Gud ind i kulturradikalismen. I virkeligheden var der noget i dit indlæg, der ikke blev helt klart for mig, hvilket jeg nok skulle have spurgt ind til. Derfor føjer jeg mig for dit udsagn om, at misforståelsen er på min side. Beklager! Hvad var det så, at du præcist mente?
Ganske vist stammer slagordene: "Menneske først, kristen så" fra en berømt præst (N.F.S. G.) men det betyder jo ikke, at troendes opfattelse af menneskets vilkår ikke er bestemt af deres tro på en skabende gud, i hvis billede mennesket er skabt.
Det kan du på sin vis have ret i, men det var jo netop her, at jeg ville fremhæve, at en opfattelse af kulturradikalisme opstår ved at beskæftige sig med kulturradialismen. Min intention for denne tråd var i udgangspunktet et oplæg om dybets dimension, hvorefter du med din kommentar fik mig til at trække kulturradikalismen ind på scenen, fordi jeg finder den interessant og - vel og mærke i lyset af tidligere tiders undertrykte områder af menneskelivet - nødvendig.
Når jeg så (i mit forsøg) hævder, at kulturradikalismen mangler dybets dimension, forudsætter det, at jeg sætter noget andet som en lige så væsentlig og uundværlig dimension. Det gælder nemlig den dimension, der omhandler vores mere essentielle eksistensgrundlag. Her kan vi i og for sig godt holde skabelsestroen ude, og alene forholde os til, at de kulturradikale havde nogle overordnede principper for deres virksomhed, der rækte/rækker ud mod verden. Kulturradikalisme er så at sige handlingsorienterende for vores historiske liv. Læg venligst mærke til, at min hensigt ikke er at afvise kulturradikalismen men derimod at fortsætte bevægelsen ud mod verden med bevægelsen op og ned (himmel og jord, ånd og krop forbindes). Hermed kommer figuren mennesket frem, det står ganske udstrakt og ligner i sin retningsprægede figur til forveksling korset (det romerske henrettelsesredskab), som jo er et ganske centralt symbol og budskab i kristendommen (= troens begivenhed, Kristus).
Det betyder, at vi som menneske har brug for både det vandrette element og det lodrette element, hvilket svarer til Paul Tillichs korrelationsteori, der lader den horisontale og vertikale dimension i menneskets tilværelse korrelere. Dette forsøgte efterkrigstidens kunstnere og tænkere til gengæld at råde bod på.
Det er vigtigt at bemærke, at den humanistiske spirit og aggressivitet er optaget af både Tante Berlingeren og Jyllands Moster i deres indsats for at afsløre regeringens krumspring for at sløre borgerens retlige krav på ærlige oplysninger.
Medierne i dag er desværre ikke til for at afsløre regeringes krumspring. Heri er vi ikke uenige. Jeg har dog et lille spørgsmål til, hvad du mener med "humanistiske spirit og agressivitet"?
Mvh Anne
|
|
|
|