annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
18 september Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 519 gæster og 56 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Anonym
Emne: Re: Åndelig Føde

Hej Hanskrist

Du skriver:

Citat:
I er afskåret fra Kristus, I, der søger at blive retfærdige ved loven. I er faldet ud af nåden.


Når jeg læser David Bentley Hart og Nicolas Thomas Wright, så forstår jeg dem sådan (og det er også min egen naturlige læsning af Det Nye Testamente og af Paulus), at der med loven menes omskærelsen, særlige spise-regler og overholdelsen af sabbatten, dvs. jødiske identitetsmarkører. Der menes IKKE gode gerninger. Gode gerninger øvet fra hjertet holdes højt i hævd af både evangeliernes Jesus og af Paulus.

Paulus netop samler mennesker på tværs af alle skel ved en Jesus, som ikke kræver efterlevelse af jødiske ritualer -

For i Kristus Jesus gør det hverken fra eller til, om man er omskåret eller ej, men det gør tro, virksom i kærlighed.
- Galaterbrevet


David bentley Hart :

It is true that he addresses issues of ‘righteousness’ or ‘justice’, and asserts that this is available to us only through the virtue of pistis – ‘faith’ or ‘trust’ or even ‘fidelity’. But for Paul, pistis largely consists in works of obedience to God and love of others. The only erga, ‘works’, which he is anxious to claim make no contribution to personal sanctity, are certain ‘ritual observances’ of the Law of Moses, such as circumcision or kosher dietary laws.

Dette er for mig at se også den eneste naturlige læsning af Paulus' breve. De er - som evangelierne og de andre breve i NT - fulde af formaninger og opmuntringer til at gøre det gode, det kærlige, fra hjertet.

For vi skal alle fremstilles for Kristi domstol, for at enhver kan få igen for det, han har gjort her i livet, hvad enten det er godt eller ondt.
- 2 Kor.


Hele humlen er blot, at der ikke er tale om ydre adfærdsregler, høflig opførsel, gode manerer, men om en forvandling af hjertet, som stræber efter det gode.

Dem, der søger herlighed og ære og uforgængelighed ved udholdende at gøre det gode, vil han gengælde med evigt liv
- Romerbrevet


Hvordan ser du på sagen?

Kh Thomas
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Oklahoma i undtagelsestilstand efter tor..
29/04/2024 01:44
Fare for, at stilladset ved Børsen kan ..
28/04/2024 21:48
Biden og Netanyahu har talt sammen
28/04/2024 20:46
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Nyheder fra Religion.dk