annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15895354
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2400557
Et andet syn 2004870
Åndelig Føde 1608942
Jesu ord 1535036
Galleri
Blitz your Bliss
Hvem er online?
0 registrerede 321 gæster og 18 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Anonym
Emne: Re: Åndelig Føde

Hej Hanskrist

Jo, der er selvfølgelig forskelle på diverse religioner. Også tydelige forskelle. Men ofte får jeg en fornemmelse af, at de intuitivt rækker ud mod samme Virkelighed, men sætter vejen derhen - samt beskrivelsen af den - i forskelligt system.

Hvorom alting er, så er jeg meget interesseret i Inter Faith Dialogue.

Nu hvor vi snakker om teoretikere, så læser jeg rigtig meget Peter Enns for tiden.

Enns' hjemmeside.

Hans tilgang er vel nærmest anti-fundamentalistisk, sådan som du bruger ordet fundamentalistisk. Det er super interessant! Og en "skeptiker" som mig svælger det råt. Her får du et par blogindlæg om Paulus:

https://peteenns.com/paul-winging-it/

https://peteenns.com/paul-biblical-interpretation/

Men er en af de største forskelle på os to ikke, at jeg tror på et kommende liv og en genfødt verden og en opstandelsens dag*. Den troede de jo dengang var nær. Dale C. Allison (ham skulle du også prøve) siger jo ligeud, at Jesus troede, at enden var nær. Allison er mig bekendt også meget glad for Albert Schweitzer. Også Schweitzer fremhævede en apokalyptisk Jesus (hvilket Paulus også gør) - og er du ikke også glad for Schweitzer?

* Men om det er en historisk dag (som et kryds i kalenderen; historiens afslutning) er et interessant spørgsmål. Bentley Hart og Allison er også interessante i den sammenhæng og står vel lidt i modsætning til N.T. Wright her.

Men et liv efter døden og en "strækken sig ud" i Guds uendelige virkelighed og en evig udvikling individiuelt og kollektivt tror jeg på. Men hvordan det kommer til at se ud ...?! Hvordan vi i det hele taget kan forestille os tid, rum og krop efter "opstandelsens dag" tror jeg er svært at svare på. Nok mindst lige så svært som at svare for en larve, hvad det vil sige at være en sommerfugl. Men at vi fortsætter vores eksistens og vokser i kærlighed og sandhed, dét er for mig nærmest indlysende.

Men du tror jeg ret beset IKKE på et liv efter den fysiske død, gør du?

Kh Thomas
Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Endnu flere sponsorer smutter fra Copenh..
16/05/2024 13:12
Slovakiets præsident vil suspendere EU-..
16/05/2024 13:12
Politiet er på bar bund i eftersøgning..
16/05/2024 12:53
Borgerbevægelse mod 3. Limfjordsforbind..
16/05/2024 12:40
Hovedmand erkender delvist i kæmpe dopi..
16/05/2024 12:37
Nyheder fra Religion.dk