annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15895354
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2400557
Et andet syn 2004870
Åndelig Føde 1608942
Jesu ord 1535036
Galleri
Løve i egen hule nu.
Hvem er online?
2 registrerede somo ,(1 usynlig), 328 gæster og 28 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Anonym
Emne: Re: Åndelig Føde

Hej Hanskrist

Jeg læser, hvad du skriver, og har tænkt over tre ting:

1. Osho, siger du. Det var jo en mand fra østen (hvor han vist blev upopulær blandt sin samtid?), som selv talte varmt om meditation. Men jeg forstår godt, hvis det lige netop var ham, du var draget af, for så vidt at han også havde meget kropslige meditationer. Og du er jo KROP, Hanskrist! Han brugte vist også psykoterapi i sine meditation, som dog også havde en stille dimension. Hvorfor er du draget til Rajneesh?

Når jeg læser om kristendommen, så er en af de helt store misforståelse, at kristendommen er "kropsløs". Men nej, kristendommen går meget op i krop. Også i krop ved opstandelsen. Paulus selv sammenligner jo vores krop nu med den kommende som et frø, der bliver en plante. Embodiment, jovist! N.T. Wright siger vist noget i stil med, at vi lige nu kun er en skygge af det, vi vil blive. Vi bliver ikke uden krop, uden identitet. Vi bliver endnu mere solidt KROP og IDENTITET. Mere os selv end vi nogensinde har været.

Det smukke er, at vi i al vores unikhed stadig bliver mere kollektive. Som lemmer på et større legeme (også Paulus).

2. Askese og spiritualitet. Jo, jeg går ind for askese. En måde at si meget fra, men ikke for at forblive i en tom og stille tilstand for sit eget "apatiske velværes skyld". For at lade noget bedre indtage scenen. Som en renselse før vi kan lade noget ægte gro. Og jeg tror, at disse processer må køre side om side. Vi må faste fra et vist aspekt af denne verden - dens guld, vores bug og al blændværk - for at kunne gøre noget godt I VERDEN. Vi står allerede i en vis spirituel forstand i den genfødte verden og er - med Jesus som fundament - broen mellem denne verden og den kommende.

Jesus havde selv 40 dage i ørkenen, hvor han "led sult". Også Paulus var stille i en tid, hvis jeg har forstået det korrekt. Og jeg mener, at Wright siger noget i stil med, at Paulus tog på "en slags retreat", hvor han forsøgte at være nær Gud ved Mount Sinai in Arabia.

Om selve Damaskus-oplevelsen foreslår Wright vist, at den kunne være sket som følge af en meditation, jøderne foretog (en visualiserings-meditation) *

3. De østlige religioner stopper ikke ved askesen eller tomheden eller en fredfyldt meditativ og tankeløs tilstand. Mig bekendt følges denne fase op med et aktivt liv i samfundet, hvor det guddommelige stråler igennem dem og kommer omgivelserne til gode. Det er i hvert fald, hvad jeg mener at have forstået. Derfor ser jeg faktisk store ligheder mellem østen og vesten og kan ikke lade være med at forestille mig, at de cirkler sig ind på det samme fra forskellige sider.

*


Den anden er Tom Holland, som også har været oppe at vende her.

Kh Thomas
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
16/05/2024 15:16
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Kø på alle veje fra Jylland mod Fyn
16/05/2024 15:35
Danmark donerer 5,6 milliarder kroner ti..
16/05/2024 15:00
Bar i Aalborg får kritik for at opfordr..
16/05/2024 14:59
Brand på byggeplads ved Novo Nordisk sl..
16/05/2024 14:53
Egypten kritiserer Israel for ikke at g..
16/05/2024 14:37
Nyheder fra Religion.dk