annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15941211
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2404944
Et andet syn 2008064
Åndelig Føde 1624589
Jesu ord 1536995
Galleri
Nørresundby Rødhus
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 46 gæster og 151 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Anonym
Emne: Re: Åndelig Føde

Hej Arne

Citat:
Endelig kan jeg ikke benægte at se os mennesker på lige fod med alt andet levende og altså ikke ophøjet.
Egentlig oplever jeg det ikke som ydmygt, men det er det jo i forhold til opfattelsen af mennesket som Guds forvaltere af skaberværket - hvordan det så skulle kunne lade sig gøre på denne planet, i dette solsystem, i denne galakse i dette univers - og måske tillige andre universer.


Jeg ser omvendt Bibelens syn på os mennesker som forvaltere af skaberværket som en meget ydmyg tilgang til Mennesket: Mennesket som Tjener. Tjener af alt levende og af hele skaberværket. Nemlig ved at være et spejl, som reflekterer Guds lys ud over verden og reflekterer skabelsens pris tilbage til Gud.

Sker dette nu? Nej, ikke i en falden verden. Her arbejder naturen imod os. Mennesket faldt, verden faldt. Adam fik at vide: "... skal agerjorden være forbandet for din skyld; med møje skal du skaffe dig føden alle dine dage."

Men når menneskeheden modtager Guds Ånd på ny og igen finder kærligheden til Gud og til hverandre, så vil verden en dag genfødes, og vi skal udleve vort oprindelige kald.

Såvidt kristendommen.

Citat:
Og så synes jeg egentlig ikke, det er mere indviklet end som så, og vil hellere leve naturligt efter det end bruge en masse tid og kræfter på at "teologisere" over, hvad jeg alligevel ikke tror, vi mennesker magter/er skabt til


Teologen, som vi talte om i den forbindelse, tror jeg nu også lever naturligt efter det. Også selv om hans glæde og kærlighed "spilder over" i hans tanker og virke.

Skal man ikke passe på med at tegne en grænse mellem sig selv og andre og stille sig selv på "den rigtige" side? Den ydmyge side?

For mig at se er ydmyghed ikke, at man hyppigt omtaler sig selv som ydmyg, men at man - for nu at sætte det på spidsen - betragter og glædes over andres ydmyghed.

Kh Thomas
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
20/05/2024 13:44
Spiritualitet
af Arne Thomsen
17/05/2024 19:05
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Nyheder fra DR
Irans tidligere udenrigsminister skyder ..
20/05/2024 19:19
Biden kalder ICC-anklagers ønske om Net..
20/05/2024 19:03
Michael Cohen erkender at have stjålet ..
20/05/2024 18:37
Israels præsident angriber ICC efter h..
20/05/2024 16:55
Skib endelig på vej i havn efter brokol..
20/05/2024 16:31
Nyheder fra Religion.dk