annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15878259
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2398615
Et andet syn 2003402
Åndelig Føde 1602690
Jesu ord 1534402
Galleri
Kunsten at være stille.
Hvem er online?
1 registreret somo 551 gæster og 147 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Anonym
Emne: Re: Åndelig Føde

Hej Arne og Jan

Arne:
Citat:
Det er også svært, synes jeg, at forstå, hvorfor Adam og Eva ikke måtte have kendskab til godt og ondt.


BibleProject består blandt andet af en masse meget smukt udførte, korte videoer. Her foreslås det, at grebet efter frugten på Kundskabens Træ svarer til, at Mennesket greb ud efter autonomien til på egen hånd at definere godt og ondt.

Det, synes jeg, giver god mening.

Når jeg selv læser om faldet via Adam og Eva, så fornemmer jeg ingen ondskab. Eva virker forvirret, og Adam nærmest tankeløs. Slangen virker ikke som en ond herskerfigur, men snarere som en bølle - en ældre knægt - i baggården. Men der er vist også fortolkninger, hvor Slangen gøres til Satan selv.

Men man lægger under alle omstændigheder mærke til, at Adam og Eva ikke virker onde ved deres uheldige valg. Det er først efterfølgende - efter uddrivelsen - at ondskaben begynder at sprede sig blandt mennesker.

Citat:
Augustin stod jo stærkt på arvesynden fra syndefaldet med æblet fra kundskabens træ i Paradisets have


Så vidt jeg ved, oversatte Augustin Paulus forkert! Og hermed opstod tanken om arvesynden, som vist nok bliver afvist af mange førende teologer.


Jan:
Citat:
Kunne han ikke gøre det ved at dø af alderdom? Havde han formået at omvende sine modstandere, så var korsfæstelsen vel ikke blevet hans lod? Hvad gik galt? Kan vi lære noget af det? Hvilken krop havde han i øvrigt før sin inkarnation? Jeg håber også, at vi kan få HansKrist (og Arne) med indover. Det er virkeligt interessant det her. Tak for en god respons heart


Jamen, jeg takker skam også heart

Som jeg har lært det -

Når lyset kommer ind i en mørk verden, så vil mørket kvæle lyset. Når lyset er særligt stærkt, vil alderdommen ikke kunne nås. Ondskaben vil gøre alt.

Det onde CIRKULERER. Sådan vokser det og vedligeholder sig selv. Men I Jesus Kristus blev kredsløbet kortsluttet. Når Jesus blev spyttet på, spyttede han ikke tilbage. Han blev slået - og tog imod. Ondskaben kunne ikke cirkulere. Den gav alt, hvad den havde, men blev stoppet af uskylden selv. Sådan led den et afgørende nederlag ... ved Jesu offer, korsdøden.

Kh Thomas
Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Hanskrist
14/05/2024 10:17
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Lars Løkke om ny georgisk lov: 'Strider..
14/05/2024 14:29
1.500 kroner i erstatning til tidligere ..
14/05/2024 13:25
Fængselsbetjente dræbt i angreb på fa..
14/05/2024 13:13
Outdoor-væresteder kan være på vej ti..
14/05/2024 12:43
EU-rådsformand Charles Michel udtrykker..
14/05/2024 12:20
Nyheder fra Religion.dk