annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15738219
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2387905
Et andet syn 1995517
Åndelig Føde 1535871
Jesu ord 1527186
Galleri
Barfodsløb i bølgeskvulp
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 42 gæster og 115 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Anonym
Emne: Re: Åndelig Føde

Hej Arne

Citat:
Jeg har ikke fundet nogen religion, som jeg med overbevisning kan binde mig til, men jeg har fundet mange kvaliteter, såsom kristendommens kærlighed, islams ydmyghed, og buddhismens selvindsigt.


Jeg har det nok på samme måde. Det er essensen i de forskellige religioner, som betager mig. Etikken og en verdensanskuelse som er åbent for det guddommelige og det spirituelle.

Kærlighed. Ydmyghed. Selvindsigt. Enig. Men jeg tænker også på de forskellige praksisser som bøn og meditation og velgørenhed.

Citat:
Dét, jeg ikke kan forlige mig med er imidlertid den ophøjede placering, religionerne giver os mennesker i den værende verden.


"Den ophøjede placering" som jeg finder i religionerne er ikke at kunne "svine verden til" og bruge den, som det passer en. Det er snarere et Kald til at tjene. Så hvis jeg i stedet for "ophøjede placering" må bruge ordene "særlige rolle" (som vi mennesker har fået), så finder jeg det faktisk ret tiltalende: At vi har det Kald at Tjene hinanden, alle væsner, ja hele skabelsen.

Citat:
Det særlige ved os er, at vi har evner til at få magt over naturen - som vi jo egentlig bare selv er en del af - men ikke indsigt til at styre disse evner, hvorfor vi er godt i gang med at ødelægge vore egne livsbetingelser - samtidig med at vi smadrer andet liv og andet værende omkring os.


Vores magt over naturen er næppe komplet og - som du siger - næppe styret af visdom. Men netop dette er "den faldne verden" og "det faldne menneske", som er et tema i den kristne tænkning. Mennesket har grebet ud efter autonomien til at ville "styre verden på egen hånd". Og se bare hvad det fører til ... Vi har "misset vort kald".

Citat:
Det er alt dette, der får mig til at opgive spekulationer og tanker m.m. om de overmenneskelige kræfter for i stedet at fokusere på miraklet: egen væren i den værende verden - et mirakel, der kan føde empati, omsorg og kærlighed til alt værende - og så er der jo mer end rigeligt at gå i gang med - forudsat at man ikke er begravet i egne problemer


Den tilgang respekterer jeg, såfremt den virkelig fører dig til Den Uselviske Kærlighed. Jeg ser som sagt en anden vej: Det levede liv, det daglige liv, med bøn og kærlighed mod alle levende væsner.

Kh Thomas
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
30/04/2024 14:16
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Nyheder fra DR
Politiet har taget tåregas og vandkanon..
01/05/2024 00:51
Køge-brand er ikke længere farlig for ..
01/05/2024 00:28
Brand i Køge: Advarselsområdet er nu b..
30/04/2024 23:49
Se videoen: Protesterne mod krigen i Gaz..
30/04/2024 23:38
Færgen fra Bornholm kan ikke sejle ind ..
30/04/2024 22:00
Nyheder fra Religion.dk