annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15738219
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2387905
Et andet syn 1995517
Åndelig Føde 1535871
Jesu ord 1527186
Galleri
HansKrist Tigerens Rede :) Have
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 187 gæster og 202 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Åndelig Føde

Hej Thomas.
Jeg er ikke sikker på, at jeg magter at give dig et ordentligt svar lige nu, men jeg forsøger smiler

Allerførst: Religion - er, at man "binder" sig til "et samfunds eller en kulturs organiserede tilbedelse af en gud, guder eller overmenneskelige kræfter og den livsopfattelse og de ritualer der knytter sig hertil".

Jeg har ikke fundet nogen religion, som jeg med overbevisning kan binde mig til, men jeg har fundet mange kvaliteter, såsom kristendommens kærlighed, islams ydmyghed, og buddhismens selvindsigt.

Dét, jeg ikke kan forlige mig med er imidlertid den ophøjede placering, religionerne giver os mennesker i den værende verden.

Heller ikke kan jeg forlige mig med de dogmer, som religionerne hæfter på "de overmenneskelige kræfter".

For mig er vi mennesker blot én af de mange arter af levende væsener.
Det særlige ved os er, at vi har evner til at få magt over naturen - som vi jo egentlig bare selv er en del af - men ikke indsigt til at styre disse evner, hvorfor vi er godt i gang med at ødelægge vore egne livsbetingelser - samtidig med at vi smadrer andet liv og andet værende omkring os.

Og hvad "de overmenneskelige kræfter" angår, er det mit indtryk, at vi mennesker slet, slet ikke magter at "se så højt".

Egntlig ville det vel også være underligt, om netop vi mennesker skulle have sådanne evner - vi mennesker der med vores teknologi plyndrer og sviner, så utallige arter uddør og klodens is smelter, mens vi bliver alt for mange, hvorved vi frister andre organismer såsom Corona-virus til at angribe og dræbe os.

Nej, for mig bygger religionerne på et falsk forskønnet billede af de bedste af os mennesker samt en håbløs overvurdering af vi menneskers evner til at opfatte "de overmenneskelige kræfter", som vi er frække nok til at kalde "det guddommelige", ja endda "Gud" - ofte endda med diverse tilknyttede karakteristika.

Det er alt dette, der får mig til at opgive spekulationer og tanker m.m. om de overmenneskelige kræfter for i stedet at fokusere på miraklet: egen væren i den værende verden - et mirakel, der kan føde empati, omsorg og kærlighed til alt værende - og så er der jo mer end rigeligt at gå i gang med - forudsat at man ikke er begravet i egne problemer blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, mådehold, empati, harmoni, kærlighed smiler heart
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
30/04/2024 14:16
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Nyheder fra DR
Færgen fra Bornholm kan ikke sejle ind ..
30/04/2024 22:00
Politiet beder folk undlade at tage til ..
30/04/2024 21:38
Antony Blinken har liste med krav til Ga..
30/04/2024 21:16
Politiet advarer mod sundhedsskadelig r..
30/04/2024 20:49
Brøndby indlemmer kvindeholdet i klubbe..
30/04/2024 20:36
Nyheder fra Religion.dk