annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Fra bjørnens familiealbum.
Hvem er online?
1 registreret ABC 444 gæster og 142 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Indre og ydre harmoni

Hej Jan.
Du skriver i denne tråd #33608 - 08/11/2021 15:29 til mig:
Citat:
Er du på vildspor -
Mit svar:

ET BEDRE LIV

I en tid, hvor alarmklokkerne ringer om klimakrise, pandemi og forringet biodiversitet, peger pilen jo i retning af en anden livsstil end den i dag dominerende.
Men dét hører vi ikke meget om.

Vi følger: ”Køb – køb – køb – og smid væk”, som drukner os i affald – i luften, i jorden og i havene.
Og vi samles om store begivenheder, hvor vi angribes af smitte.
Desuden breder vi os her på kloden, så mange andre levende arter uddør.

Men er denne hidtidige livsstil, som vel stort set er: ”Maksimal nydelse så længe som muligt – og en nem, smertefri død – når den tid kommer” måske alligevel så småt ved at gå af mode?

Det er her jeg tænker, at vi mennesker måske kunne finde på noget bedre at tage os til, i den tid vi er her – noget som kunne være mere attraktivt end nu, hvor vi jo knokler i alt for mange timer for at få råd til alt det, reklamerne og vores livsstil lokker os til.

Men hvordan kunne dét så være?
Umiddelbart går jeg her i stå – og dog.
Meget af det, vi køber, kunne vi vist nemt undvære – og så ville vi ikke behøve at arbejde så meget.
Det kunne give mere fritid.
Men hvad skal vi bruge fritiden til?
Mit bud er: Omsorg.
Her tænker jeg på to former for omsorg: Egen omsorg og omsorg for alt i omverdenen.
Når egne materielle behov er rimeligt tilfredsstillede kunne behovet for egen rimelig ro og balance i sindet komme i fokus.
Det er nok ikke altid lige nemt.
Bevidste og ubevidste kræfter i sindet er ofte ikke så ligetil at håndtere, og de kan nemt hindre os i at falde til ro i egen væren.
Et langt stærkere fokus på indre harmoni, tror jeg, ville give ganske mange af os et bedre liv.
Og der er nok ganske mange muligheder her – i psykologi, filosofi og diverse religioner.

Og har man først opnået indre harmoni, bliver der nok oftest overskud til udadvendt omsorg.
Glæden ved at være god ved sig selv – og velbehaget ved at gøre noget godt for omverdenen – tror jeg, ”lønner” sig bedre end hektisk jagt på nydelse.
Tænk hvis noget så enkelt og ligetil som indre og ydre harmoni blev almindeligt – et skønt liv i en vidunderlig verden.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, mådehold, empati, harmoni, kærlighed smiler heart
Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Korrespondent: Angreb i Syrien 'kan før..
29/03/2024 08:53
Ukrainske energianlæg ramt af russiske ..
29/03/2024 07:50
Japan genoptager støtten til palæstine..
29/03/2024 07:30
To teenagedrenge anholdt for at stikke 2..
29/03/2024 06:18
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Nyheder fra Religion.dk