annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15941211
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2404944
Et andet syn 2008064
Åndelig Føde 1624589
Jesu ord 1536995
Galleri
Nørresundby Rødhus
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 46 gæster og 151 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Anonym
Emne: Re: Åndelig Føde

Hej Arne smiler

Jeg skrev:

Hvor ved du fra, at det guddommelige ikke kan melde sig i mennesket som Kærlighed?

Du svarer, at det er helt hen i vejret, at jeg skriver sådan. Men det kan jeg nu ikke se, at det er. Jeg har forstået dig sådan, at du fordømmer de mennesker, som kalder Gud Kærlighed, eller som mener, at Gud er kærlig. Du bruger ord som "storsnudede", "utilbørlig", "utilgivelig frækhed" og "snage", om det de gør. Har jeg misforstået dig på dette punkt?

Citat:
at jeg "ikke tillægger Gud egenskaber - og heller ikke fratager Gud egenskaber".


Det har jeg forstået, Arne. Det er jo også det, jeg siger: Du tillægger ikke Gud egenskaber. Ergo tillægger du ikke Gud at være kærlig. Omvendt mener du om dig selv, at du er kærlig med en "altomfattende kærlighed".

Og du konkluderer så, at du hermed er meget ydmyg blinker

Er dette korrekt forstået?

Der, hvor det bliver afklarende for mig er, at jeg ser det modsatte hos kristne. De har ikke disse tanker om sig selv, at de elsker alt og alle (selv om de gerne vil blive fyldt af sådan en kærlighed). De giver Gud æren som den eneste gode. Og det får dig til at fælde dom og bruge en del skældsord som "storsnudede", "utilbørlig", "utilgivelig frækhed" og "snage", osv. Er dette ikke korrekt forstået?

Det eksemplificeres så fint med følgende historie:

Og da Jesus gik ud på vejen, kom der én løbende og faldt på knæ for ham og spurgte: "Gode Mester, hvad skal jeg gøre for at arve evigt liv?" Jesus svarede ham: "Hvorfor kalder du mig god? Ingen er god undtagen én, nemlig Gud."

Hvor folk flest, vil jeg tro, finder Jesus ydmyg i denne historie, så vil du vel - ifølge dine egne ord - finde det utilbørligt (umoralsk!), at Jesus siger, at han ikke selv - men kun Gud! - er god; idet du jo siger, at det er en "utilgivelig frækhed" at sige noget om Gud.

Citat:
Og hvad du og andre oplever - og tænker - om det guddommelige, det respekterer jeg


Det virker sandelig ikke sådan, når du bruger ord som "storsnudede" og "utilbørlige", osv. Du ved ikke, hvad Gud er i stand til, og hvordan Gud har skabt mennesket. Måske har Gud skabt mennesket sådan, at mennesket faktisk KAN opleve, at Gud er kærlighed - og med rette så - uden at du behøver at bruge grimme ord om deres opfattelse. Men igen: Har jeg misforstået dig på dette punkt?

Hvis du mener, at jeg har misforstået noget, må du gerne være konkret. Som jeg ser det, følger jeg dine egne ord, og den diskussion vi har haft, meget nøje.
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
20/05/2024 13:44
Spiritualitet
af Arne Thomsen
17/05/2024 19:05
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Nyheder fra DR
Irans tidligere udenrigsminister skyder ..
20/05/2024 19:19
Biden kalder ICC-anklagers ønske om Net..
20/05/2024 19:03
Michael Cohen erkender at have stjålet ..
20/05/2024 18:37
Israels præsident angriber ICC efter h..
20/05/2024 16:55
Skib endelig på vej i havn efter brokol..
20/05/2024 16:31
Nyheder fra Religion.dk