annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15838799
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2395787
Et andet syn 2000999
Åndelig Føde 1588909
Jesu ord 1532860
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
0 registrerede 74 gæster og 207 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Åndelig Føde

Hvis der er noget jeg intet har til overs for er det BIBELFUNDAMENTALISME og KORANFUNDAMENTALISME - og måden Somo skriver på og tænker på har overhovedet ikke min interesse - det er ren absurd overtroiskhed - hjernevask - altså på autoritær vis at tvinge en abstrakt rationalitet ned over hovedet på folk og på sig selv, gennem OVERINDLÆRING - at lære mange tåbeligheder udenad (fordi alt skal sluges råt og ukritisk bare fordi det står i en bog) - hvilket kristne bibelfundamentalister også gør.

Jeg kender ikke Koranen, men det ville være mærkeligt om der ikke er eksempler på ophøjet SPIRITUALITET i bogen. Det er menneskers brug af KORANEN og BIBELEN jeg siger fra overfor. Bøgerne og de utallige forfattere der står bag bøgerne, kan jo ikke gøre for at vi moderne mennesker misforstår gennem bogstavelige læsninger hvad der kunne have været tanken med det skrevne. Det er os der er noget galt med, vores opfattelse af bøgerne.

En køkkenkniv er en rigtig go hjælpemiddel i forbindelse med tilberedning af de måltider som holder liv i en familie - men kniven kan også bruges til at slå konen og børnene ihjel med. På samme måde med Bibelen og Koranen - problemet er vores misbrug af de bøger - og så udslukker de bøger ÅNDEN og slår os ihjel eller gør os vanvittige uintelligente og farlige mennesker for vores omgivelser.


-0-0-0-0-0-

Iøvrigt er jeg den eneste der ud fra urkristendommens SPIRITUALITET med sikkerhed kan afvise BIBELFUNDAMENTALISME.

Kristendommen er ikke via BIBELEN en fordobling af virkeligheden, der er ikke to virkeligheder, den vi alle frister og så en anden overnaturlig virkelighed gennem at vi i bogstaveligste forstand overtror BIBELEN fra a - til z. Dette er en ude i hampen absurditet at opfatte tingene således og med Paulus det burde være umuligt at forsætte med disse ideer om hvad kristendommen er for en størrelse - det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET.

-0-0-0-0-

Citat:
Gerth:

Arne har kritiseret dig for, at du lyssky ikke svarer på konfrontation, hvilket også gælder alle andre profiler her undtagen mig.


Vrøvl det er Arne der stikker af - pludselig nulstiller han og begynder på noget helt nyt uden at følge en debat og drøftelse (uenigheder) til ende. Dette er sket et utal af gange. Derfor gør vi ingen fremskridt her på Trosfrihed. Det er bare snak herfra og til evigheden uden at vi kommer videre. Det er meninger og synspunkter og ikke andet, den eneste der binder an til en lang række videnskaber er undertegnede.

Vi skal have videnskabelighed og forstandighed med ind over som Paulus kræver det, så vi ikke bliver betragtet som småtossede i hovedet.

Det religiøse spirituelle betyder ikke at vi er alternative begavede, tværtimod, som det ej heller betyder vi tror på noget overnaturligt der ikke ret godt kan føres bevis for.


Og al din selvros synes jeg ikke klær dig Gerth - da din tankegang stadig er ret uklar og alt alt for religiøs og bibelsk farvet uden at du forsøger at forklare tingene ud fra vores moderne naturvidenskabelige forståelse tingene.

Vi skal forstå tingene, os selv og vores omgivelser - og det Religiøse Spirituelle skal hjælpe til her, ikke forvirre tingene gennem fx overtroiskhed.


-0-0-0-

Hvis du tror mine indlæg er synspunkter og meninger og gisninger om tingene tager du meget fejl - alle mine indlæg er forklaringer - jeg forklarer tingene.

Hvis nogen tror hvad HansKrist skriver endnu er udtryk for hvad et menneske mener, synes og tror - så tager de fuldstændig fejl og burde sætte sig ned og læse mine indlæg en gang til.

Jeg skriver kun for at forklare tingene - jeg render ikke rundt i verden og tror noget. At tro noget har aldrig ALDRIG interesseret mig.


Paul Tillich:

The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself.

The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.

Faith is an act of a finite being who is grasped by, and turned to, the infinite.

Faith is being grasped by an ultimate concern, or in the grip of something which is of infinite seriousness for me which surpasses life and death.
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Kristi himmelfart
af Hanskrist
10/05/2024 21:02
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Eurovisions afstemning for ikke-deltagen..
11/05/2024 07:14
Islamister planlægger demo i Hamborg, o..
11/05/2024 07:02
Den hidtil skarpeste kritik: USA anklage..
11/05/2024 06:23
De Forenede Arabiske Emirater fordømmer..
11/05/2024 05:04
Israelsk militær angriber to Hamas-mål..
11/05/2024 03:53
Nyheder fra Religion.dk