annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15729413
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2386201
Et andet syn 1994536
Åndelig Føde 1533860
Jesu ord 1526471
Galleri
Heart Brain problematikker
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 189 gæster og 60 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker...

Tikka

Citat:
Du kender ej heller talen om gud og dennes ånd. Det er noget, du får ind i hovedet udefra gennem ordet.


NEJ og atter nej


Som forelskelse og kærlighed ikke er noget man får ind i hovedet udefra gennem ordet på samme måde er det med Gud og Guds Ånd.

Sproget bestemmer kun om det er engelsk eller tysk eller kinesisk etc. Derudover er det op til hvert enkelt menneske selv at finde ud af hvad forelskelse og kærlighed er og ja hvad Gud og Guds Ånd er (har til os, åbenbarer os ifølge 1 Kor 2 og ja Jungs psykologi).

Fordi troen (et ord du ikke ved hvad betyder i en nytestamentlig sammenhæng) er blevet påduttet dig som bibelfundamentalistisk at tro i naiv bogstavelig forstand alt der står i bibelen så gælder dette ikke almindelige godt begavede mennesker der fx ikke er motiveret af tryghed og identitet når de nærmer sig religion, men af de større sandheder der gælder vores liv, er der mere, ikke mellem himmel og jord men mere i vi menneskers liv takket være vores kontakt Gud og Guds Ånd.

Du er simpelthen skadet af dine erfaringer med tvang (hjernevask (påduttet udefra)) og søgen identitet og tryghed i en flok. Du har været udsat for et overgreb.

Og noget tyder på at du har selvydmygende masochistiske træk i din personlighed. Faktisk lidt alvorligt.

Og jeg synes du skulle søge hjælp, mener faktisk at det offentlige har sørget for at folk som dig kan få hjælp.

At blive religiøs fanatisk ateist som Simon og Bjørn mener jeg ikke er den rigtige hjælp og vej at gå, da du tydeligvis stadig har så mange traumaer og sår der ikke vil heles at din tænkning er så usammenhængende og unuanceret.

Nøjagtig som du blev hjernevasket af din kristne sekt hvor du søgte identitet og tryghed i en flok, så bærer din fanatiske religiøse ateisme også præg af hjernevask og dogmatisme.

Din ateisme er en reaktions dannelse og protest imod den Bibekfundamentalistiske hjernevask du har været udsat for. Det der er morsom og meget underligt er at du stadig prædiker at kristendommen kun kan forstås som den form for hjernevask du har været udsat for.

Dette er sygeligt, og her tror jeg du ville kunne få hjælp og du kan ta Simon med også han opfatter tingene således.

En anden mulighed er at du kunne begynde at studere fx Paul Tillich - du ville virkelig blive udfordret. Og ja mange andre teologer med forstand på kristendommen.

Du tror alt kommer udefra og mennesker er født som tabula rasa. Måske tingene hænger sådan sammen i dit liv pga dine tendenser for blind underkastelse autoriteter for at opnå identitet og tryghed i en gruppe.

Nå men jeg vil slutte af med at sige at den form for overgreb og åndelige voldtægt du har været udsat for (og måske har iboende tendens til at underkaste dig pga mangelfuld individuation) stadig styrer dit liv og fylder det med bitterhed og mærkværdig selvydmygende adfærd som indimellem slår ud i angreb på andre mennesker, ja du har ikke tillid til andre mennesker også det vi ser når du påstår ingen af os er dem vi gir os ud for. Dette er en sygdom i dit sind hvor du konstant ødelægger forholdet til frie mennesker samtidig med at du søger submission, masochistisk underkastelse autoritære mennesker.

Du har tydeligvis brug for hjælp. Dit liv er stadig så fyldt med hykleri og bedrag - men det skyldes at du bærer rundt på noget traumatisk. Du har det skidt med dig selv og hvor du er i livet. Også her på trosfrihed har du det skidt og spiller dobbeltspil hvorved du bliver utroværdig og folk mister tilliden til dig.

-0-0-0-0-

Jeg har sort på hvidt fra skoleudtalelse at jeg var usædvanlig moden og selvstændig og hævet over uselvstændig flokmentalitet, at jeg stod ud af flokken var tydeligt og findes der et hav af anekdoter om hvordan dette kom til udtryk. Og mine venner og forældre kan fortælle herom. Så måske også derfor vi to opfatter virkeligheden så forskelligt fordi vores medfødte natur og person er så vidt forskellige.

Som Albert Schweitzer siger at blind tro for Paulus ville være en umulighed som det tænkende menneske han var og Albert Schweitzer kalder ham Tænkningens Skytshelgen og siger at med ham fødes kristendommen seende og tænkende.

Hvis vi er så forskellige i natur konstitution og personlighed så vil vi nok opfatte omgivelserne meget forskelligt.

Med din tabula rasa antagelse vil du ende i socialkonstruktivisme og at religion kun kan være påduttet folk udefra, fra magtsyge autoriteter. Men det er der intet der tyder på selv om det er ateisternes religiøse fanatiske dogmatiske opfattelse tingene.

Religion kan være overtroiskhed og hjernespind som du på tragisk vis har erfaret det, men er det slet ikke for højt begavede frie mennesker.
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Anonym
29/04/2024 20:27
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Nyheder fra DR
Gérard Depardieu skal for retten til ok..
29/04/2024 21:25
Finsk flyselskab indstiller flyvninger t..
29/04/2024 20:29
Minister: 'Langt over stregen' at lave d..
29/04/2024 20:03
To personer dræbt i russisk missilangre..
29/04/2024 19:07
Kammeradvokaten anbefaler sanktioner i s..
29/04/2024 18:56
Nyheder fra Religion.dk