annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15857041
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2397197
Et andet syn 2002226
Åndelig Føde 1595153
Jesu ord 1533599
Galleri
Limfjorden, Strandparken Nørresundby
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 268 gæster og 158 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker...

Tikka han skriver:


Citat:
hvidglødende entusiasme SPIRITUALITET … hvad er det?

Mener du, det kendetegner dit skriv, når du gentager din fastlåste tanke om den rette spiritualitet?


ENTUSIASME betyder: i Gud Væren

Og entusiasme SPIRITUALITET så tænker jeg på at være født af ÅNDEN og drevet af ÅNDEN (Gud Helligånden)

Tro er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting,


At det ikke er en fastlåst tanke hos mig som det fx er hos andre og dig Tikka kan ses af at jeg kan tværvidenskabelig kontekste til psykologiens erkendelser fx Jung og moderne neurovidenskab og religionsfilosofi og moderne videnskab om kreativitet og til den medicinske videnskab om sundhed

Der findes ikke fastlåst tanke hos mig, kun en frugtbar levende brugbar praktisk forståelse tingene

Jeg river det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET (hvidglødende ENTUSIASME SPIRITUALITET) ud af hjernespind og overtroiskhed - ud af naive barnlige bogstavelige bibellæsning - ud af Bibelfundamentalisme, der har forvansket og ødelagt mere end nogen anden kætteri kristendommen

Ja Bibelfundamentalisme er meget meget værre end ateisme


Bibelfundamentalisme er LØGNEN, DJÆVLENS VÆRK, fordi når der kommer en oprigtig søgende sjæl der gerne vil have hjælp hos de kristne så fylder de vedkommende med løgn og overtroiskhed

De ødelægger:

Tro der er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting.


Folk mister fuldstændig hvad det drejer sig om (nemlig at komme til Gud gennem Kristus), nemlig at blive iklædt Kristus (døbt gennem vores gamle menneske dør) og erfare de nye skabninger vi er i Kristus

Det er ikke noget der foregår over i bibelen men i virkeligheden - i vores eksistens og liv - det er konkret

Vi er i og med begivenheden Kristus i vores liv, den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der aldrig gik død i bibelen eller gik død i Jesus men er idag lige så kraftigt virkende som hos Jesus og Paulus

Gud virker ikke mindre stærk idag - de samme helbredelser og omvendelser finder sted også idag og her og nu og ofte får jeg en tilkendegivelse om at folk der læser hvad jeg skriver føler sig opløftet og forklaret fordi de igennem mine ord får direkte adgang til det underfulde Guds Mægtige Ånds Værk vi er

Jeg skriver så klart og præcist om tingene og åbner op for folks vej til Gud hvad det vil sige at være født af ÅNDEN - GUD HELLIGÅNDEN gå i proces og udvikling gennem hvad Guds Ånd har til os

Var det en fastlåst tanke blot ville jeg ikke kunne forstå det og redegøre herfor, så ville jeg ikke tværvidenskabelig kunne forstå hvad pokker er det der er på tale

Hvordan kan vi forstå det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET videnskabeligt

Hvordan kaster den medicinske videnskab et forklarelsens lys ind over

Hvordan psykologien

Hvordan neurovidenskab

Det har aldrig været en fastlåst tanke hos mig, men en levende virkelighed ved menneskers eksistens og liv der kan efterprøves gennem eksperimenter og forsøg fx

Alle mennesker kan gå igang da det er en dynamisk levende eksistentiel VIRKELIGHED vi deltager i som de åndelige væsner vi er

1 Kor 2 kan enhver afprøve


Citat:
Hvad intet øje har set og intet øre hørt,

og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte,

det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham,

det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os.


Gud er ikke afhængig eller betinget af bibelen - var det tilfældet var det ikke GUD

Det er en VEJ vi skal erfare gennem at vi går VEJEN - det er en udviklings proces med Gud vi gennem Guds Ånd har så let ved at komme i

Det er bare noget man skal gå igang med at eksperimentere med da det er en konkret virkelighed tilhørende menneskers liv og eksistens

Mennesket har neurobiologisk hvad vi kunne kalde for en ekstatisk begejstrings struktur - nemlig tilhørende vores neo paleo limbic brain struktur

Her findes vores passioner lidenskaber, vores ENTUSIASME og MOTIVATIONER (ARKETYPERNE)

På det neurobiologiske grundlag kan vi forstå vores ENTUSIASME SPIRITUALITET — vores KREATIVE EKSTATISKE BEGEJSTRINGS struktur hvor vi mennesker overgår (transcenderer) os selv

Uden denne hvælving i hjernen: neo paleo limbic brain struktur hvor dopamin blandt andet spiller en afgørende rolle, ville de højere former for menneskelig religiøsitet og SPIRITUALITET være utænkeligt
Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Anonym
12/05/2024 20:41
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Dødstallet stiger i Brasilien, mens hun..
13/05/2024 02:27
Cataloniens separatister har mistet sit ..
13/05/2024 01:15
Putin vil skifte forsvarsministeren ud o..
12/05/2024 20:36
Ny leder i Nordmakedonien brugte landets..
12/05/2024 20:01
Trods protester lover Georgiens premierm..
12/05/2024 19:30
Nyheder fra Religion.dk