annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15869865
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2397974
Et andet syn 2002929
Åndelig Føde 1599822
Jesu ord 1534105
Galleri
Himmelfart...
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 552 gæster og 229 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker...

Hej Jan.
Mens du venter på svar fra Hanskrist, har jeg lyst til at bringe dette fra Bibelselskabet, som jeg fandt på internettet.
Her hæfter jeg mig ved lektor i Det Nye Testamente ved Københavns Universitet Jesper Tang Nielsens vurdering af Paulus, hvor han skriver:
Citat:
Helt personligt er min vurdering, at Paulus har haft en lille forhåndsviden om Jesus fra sin tid som farisæer. Han har sikkert hørt en del på almindelig rygtebasis (nemlig at Jesus var blevet korsfæstet, og hans tilhængere påstod, at han var opstanden og Guds søn). Det var tilstrækkelig grund til, at han forfulgte dem. Men ved en åbenbaring blev han overbevist om, at de Kristus-troende havde ret og han selv tog fejl: Den korsfæstede var Guds søn. Dermed blev hans verden vendt helt om, så han begyndte at udbrede troen til ikke-jøder i stedet for at forfølge den.

Da han besøger Peter taler de selvfølgelig også om, hvem Jesus var, og hvad han sagde, da han var i live. Imidlertid har Paulus slet ikke brug for denne viden. For ham er det afgørende, at han var korsfæstet, død og opstanden og nu levende til stede i himlen. Det er tilstrækkeligt for den paulinske teologi.
Hvis lektorens "personlige vurdering" er rigtig, så forstår jeg da bedre, hvorfor Paulus siger så lidt om Jesus blinker

I tidens løb har der jo været talrige åbenbaringer, som efterfølgende er blevet udbredt: Moses ved den brændende tornebusk, Muhammed i bjerggrotten - mange andre - og jo også Vandrer mod Lysets Johanne Agerskov - så der er jo rigeligt at vælge imellem - eller at kassere - eller at ignorere blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - harmoni og kærlighed smiler heart
Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
13/05/2024 22:44
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Regionaltog mellem Aarhus og Fredericia ..
14/05/2024 06:28
Dødstal stiger i Indonesien efter overs..
14/05/2024 06:20
Dyreorganisation advarer mod hundeyoga h..
14/05/2024 06:08
Israelsk militær om dræbt FN-arbejder:..
14/05/2024 02:37
Universitet i Amsterdam lukker i to dage..
14/05/2024 00:45
Nyheder fra Religion.dk