annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15845811
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2396354
Et andet syn 2001529
Åndelig Føde 1591222
Jesu ord 1533132
Galleri
Nødstrømsanlæg
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 290 gæster og 166 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker...

Hej Jan.
Du spørger:
Citat:
Hvordan forstår du evangeliernes fremkomst? Hvorfor satte de sig ned og skrev dem? Kan der være andre grunde end erindringstab?
Mit svar:
Jeg bilder mig ikke ind at have bare rimeligt sikker viden herom, men synes at Kristendom.dk (klik på det, og du får hjemmesiden) har en forklaring, der lyder troværdig:
Citat:
Det Nye Testamente - evangelierne
Det Nye Testamente består af 27 skrifter af forskellige litterære genrer. Den første hovedgrupper er de fire evangelier, der fortæller om Jesu liv, hans forkyndelse, død og opstandelse. De fire evangelier er opkaldt efter de formodede forfattere og hedder: Matthæus-, Markus-, Lukas- og Johannesevangeliet. De tre første kaldes også de synoptiske evangelier, fordi de kan ses sammen (synopse), det vil sige de følger i store træk hinanden i fremstillingen af Jesu forkyndelse og livsskæbne.Markusevangeliet regnes for at være det ældste af de tre, idet næsten alt, hvad Markus skriver, er indeholdt i Matthæus- og Lukasevangeliet. Johannesevangeliet afviger fra de andre tre ved en helt anderledes disposition af stoffet og i øvrigt ved at bruge andre begreber og en anden sproglig stil. Evangelierne er først skrevet mellem år 70 og 100 e. Kr. Det vil sige, at der forud for evangelierne er gået en mundtlig overlevering af fortællingerne om Jesus inden den skriftlige udformning. Det kan naturligvis undre os, at man først 40 år efter Jesu død og opstandelse nedskriver beretninger om ham. Forklaringen kan være, at de første generationer af kristne levede i forventning om Jesu nære genkomst. Denne forventning opgives, da Jerusalem i år 70 bliver ødelagt af den romerske besættelsesmagt. Begivenheden gør, at de kristne menigheder begynder at nedskrive, hvad man havde overleveret om Jesus.
"Mundtlige overleveringer" har jo uden tvivl været almindelige på den tid, hvor kun få kunne læse og skrive - og i den ortodokse kristendom har dette stadig en høj prioritet side om side med Bibelen - mester til elev i ubrudt linje - og dertil kommer skuffelsen over, at Jesus ikke kommer tilbage samt romernes ødelæggelse af Jerusalem.

Så forklaringen her på, at man på denne tid vil fastholde de mundtlige overleveringer vha. skriftsproget, forekommer mig troværdig.

At Paulus i høj grad benyttede skriftsproget skyldtes jo ikke sikring af mundtlige overleveringer, men derimod konsekvenser af hans dramatiske "omvendelse" "på vejen til Damaskus".

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - harmoni og kærlighed smiler heart
Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
11/05/2024 19:32
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Nødhospital indrettet i det centrale Ga..
11/05/2024 19:28
Spanske ferieøer strammer alkoholregler
11/05/2024 17:33
Gode vejrmæssige betingelser for at se ..
11/05/2024 17:09
Miljøministeren vil gøre noget ved for..
11/05/2024 17:08
Team Esbjerg er millimeter fra DM-finale..
11/05/2024 15:38
Nyheder fra Religion.dk