annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15729413
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2386201
Et andet syn 1994536
Åndelig Føde 1533860
Jesu ord 1526471
Galleri
Kristen Videnskab - Christian Science
Hvem er online?
0 registrerede 221 gæster og 72 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker...

Arne

Citat:
Det guddommelige er uendeligt større og højere (større og højere er ikke de helt rigtige ord, men de bedste jeg har kunnet finde) end, hvad vi mennesker kan fatte.


Hvordan pokker kan du modsige al menneskelig erfaring gennem mange tusinder af tusinder år - i et hug fjerne det religiøse fra menneskets liv

Og hvorfra har du din viden om at mennesket ikke har religiøse åndelige guddommelige erfaringer

At mennesket ikke bare har erfaringer med at være drevet af Ånden, Guds Ånd, men endda at være grebet og besat af Ånden og være i en ekstatisk entusiasme (i Gud Væren) og begejstring er det mest almen menneskelige af alt som du ikke med din hårdnakkede dogmatisme overhovedet kan sætte en stopper for

Selv de fleste ateister har en stor åbenhed overfor spiritualitet, menneskets religiøse spirituelle væsen med et utal af guddommelige erfaringer og oplevelser

Jeg er 100% sikker på at ingen tar notits af din dogmatisme

Det er den hårdeste dogmatisme (såvidt det religiøse guddommelige) jeg nogensinde er løbet ind i - aldrig har jeg mødt en så hårdnakket og ofte gentaget dogmatisme som vi finder hos dig

Skræmmende, men igen så tror jeg ikke hvad du dogmatisk igen igen skriver/siger påvirker nogen mennesker overhovedet, nej tværtimod forbliver folk, mennesker, trofast overfor deres egne erfaringer på det religiøse spirituelle såvidt de guddommelige åndelige oplevelser og erfaringer.

Tror ikke Gerth eller HansKrist eller nogen i hele verden lader sig påvirke af disse dine dogmatiske påstande


Verden ville også blive et fattigt sted uden de religiøse åndelige erfaringer af det guddommelige, af vores Gudsliv, liv med Gud

Hverken for Jesus eller Paulus eller de første kristne og alle os senere i fremtidige generationer var/er Gud (såvel som det guddommelige) en fjern uerkendelig størrelse, tværtimod må man/vi nok sige

Og jeg synes du gør dig selv til grin med din hårdnakkede skråsikre dogmatisme

Til grin fordi ingen lader sig påvirke af din dogmatisme, folk er ligeglad

Håber du så dog selv finder fornøjelse i denne din dogmatisme som jeg tror vi alle undrer os over hvordan du kan have viden om. Hvordan pokker kan du vide at din dogmatisme holder vand?????

Jeg tror dit problem er at du sammenblander det religiøse spirituelle med noget astrofysisk, men det har alene at gøre med at mennesket gribes og besættes af stor ekstatisk begejstring og ENTUSIASME (i Gud Væren)

At mennesket har kendskab til sin egen ånd og Guds Ånd (den Hellige Guds Livgivende Ånd (Gud Helligånden)) at mennesket har kendskab til ikke blot fornuft men også ekstatisk fornuft


Citat:
Tillich:

"Ecstasy" ("standing outside one's self)") points to a state of mind which is extraordinary in the sense that the mind transcendens its ordinary situation. Ecstacy is not a negation of reason; it is the state of mind in which reason is beyond itself, that is, beyond its subject-object structure. In being beyond itself reason does not deny itself. "Ecstatic reason" remains reason; it does not receive anything irrational or anti-rational -- which it could not do without self-destruction --- but it transcends the basic condition of finite rationality, the subject-object of structure. This is the state mystics try to reach by ascetic and meditative activities.
Seneste indlæg
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 03:42
Min ”religion”
af Anonym
29/04/2024 20:27
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Nyheder fra DR
Morten Frendrup scorede, da Genoa sikred..
29/04/2024 23:49
Houthierne: Vi har angrebet to amerikans..
29/04/2024 23:46
Politiet anholder pro-palæstinensiske d..
29/04/2024 22:53
Flere politibetjente skudt i USA
29/04/2024 21:43
Gérard Depardieu skal for retten til ok..
29/04/2024 21:25
Nyheder fra Religion.dk