annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
IKON AF KRISTUS
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 370 gæster og 318 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Vi tolker det åndelige for åndelige

Citat:
Hvad intet øje har set og intet øre hørt,

og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte,

det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham,

det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. Og om dette taler vi ikke med ord, som menneskelig visdom har lært os, men med ord, som Ånden har lært os, og vi tolker det åndelige for åndelige.


Paulus taler også om det indre menneske og det ydre menneske.


Intuitivt er der nok ingen der ikke umiddelbart kan associere til og forstå hvad der er på tale. Ja skal vi ikke være ærlige og indrømme at vi alle forstår talen, blot har vi ikke i vores liv seriøst givet os tid til at undersøge sagen, den vigtigste sag overhovedet i vores liv.

Hvis et menneske skulle ha lyst med en knækprosa agtigt litterær indføring i hvor vi er, så kan efterfølgende citationsboks læses, eller bare nogle få linjer kan man nøjes med at læse, men ellers bare spring over, følger her:

Citat:
Mit indre menneskes sølle elendige tilstand, forfatning

mit indre menneske er nærmest ikke eksisterende,

kommer skønheden indefra så er der ikke noget at hente derinde, da mit indre menneske er i en elendig forfatning, tilstand,, døende,

ja mit indre menneske er døende og mit ydre menneske fejler så meget, er virkelig efterhånden ret så medtaget af alderdommes typiske skavanker

mit indre menneske er i en forfærdelig dårlig forfatning, tilstand, nærmest allerede død, ihvertfald døende, der er ikke meget liv tilbage

og som sagt er mit ydre menneske ramt af alderdommens mange svækkelser og forfald, efterårets løvfald, støvets alder

og mit indre menneske er nærmest ikke eksisterende,

mit indre menneske, min sjæl, er tæt på at udånde, tæt på at være uden livsånde, der er ikke meget liv derinde, jeg er død indvendigt, mit liv er en ydre skal, præget af alderdommens tegn, der dækker over en indre dødhed, livløshed,

mit indre menneske er i sorg, ja nærmest døende af sorg, knuget af meget svær kompliceret sorg

forfængelig forfængelig over alle mit det ydre menneskes mange alderstegn, tegn på forfald, men endnu mere burde jeg måske nok være bekymret over mit det indre menneskes livløshed, dødhed, mangel på livsånde, mangel på liv,

engang var mit indre menneske min tilflugt i svære stunder, hvor jeg hurtigt blev healet og opnåede recovery, sådan er det ikke længere, der er ikke meget at hente der, tværtimod møder jeg meget svækket åndedragning, puls og hjerteslag,,

om natten, når jeg sover, er mit indre menneske så livløs og døende at min sjæl blot flyver forbi og videre til dødsriget hinsides, hvorfor hver eneste morgen føles som et helvede, hvor jeg skal opfinde mig selv påny fordi sjælen har været borte fra det indre menneske.

jeg må se om jeg kan gøre noget for mit indre menneske, afhjælpe dets nød og dødhed, livløshed, dårlige ånde og hjertefunktion og sølle svage puls, dets ubehag, ikke godt tilpashed, angst og usikkerhed og fortvivlelse.

Genforeningen af mit indre menneske med det ydre menneske, få de to til at samvirke og hjælpe hinanden

jeg tror det gælder om at få mit indre menneske med i mit det ydre menneskes aktiviteter og gøremål

at have mig selv (mit indre menneske (hjertet, min sjæl)) med i mine handlinger, adfærd

de sidste par dage har jeg givet mit indre menneske megen stor opmærksomhed, også fordi jeg fandt det i så sølle dårlig elendig forfatning, tilstand,

jo mere mit indre menneske kom til sig selv jo mere tilskyndede det mit ydre menneske til handling, til at gøre noget, til aktiviteter, så mit indre menneske har brug for mit ydre menneske for at kunne handle, til husgerning, til arbejde, til sport og i det hele taget daglige gøremål,

så der er ikke en ren indre (eller åndelig) vej at gå her i livet, dette er blot tegn på en splittet spiritualitet og tegn på en neurotisk uheldig livsstrategi

for mange af mit det ydre menneskes aktiviteter hjælper gevaldigt godt på mit det indre menneskes velbefindende, velvære og form, så det ydre menneske kan yde det indre menneske retfærdighed (og ja videnskab om sundhed ved godt at det ydre menneskes aktiviteter, fx at motion er godt for hjertet og lungerne og ja kredsløbet og stofskiftet)

og selvsagt måske det hele fungerer bedst når det er mit det indre menneske der har været impuls og motiv og inspiration for mit det ydre menneskes aktiviteter,

godt at være indrestyret, styret og motiveret indefra, fra dybets væld af impulsivitet, spontanitet, der henter sin drivkraft fra de urbilleder af MOTIVATIONER, arketyper der udstyrer vores liv med mening og vitalitet, altså ikke kun med vitalitet, men også med mening, betydning og værdi

jeg har fundet ud af at jeg må ta mit indre menneske alvorligt, vise det omsorg, og sørme også lytte til det

jeg må anerkende, respektere og lytte til mit det indre menneske

men at opdage at det indre menneske faktisk ikke vil et liv uden det ydre menneske, er en vidunderlig og værdifuld erfaring

(ofte er vores erfaringer fejlagtige, neurotiske, nemlig at det indre menneske vil flygte fra det ydre menneske, det ydre menneske i verden satte og agerende handlende menneske).

ja med kun en dag med stor opmærksomhed og omsorg på mit det indre menneske erfarede jeg at mit det indre menneske faktisk ville op, ville leve, ville opleve og have forbindelse til det ydre menneske, for at hver dag kunne blive en interessant erfaringsrigere opdagelsesrejse i den ydre verden,

faktisk ville mit det indre menneske være venner med det ydre menneske, have et parløb kørende med mit det ydre menneske, finde sammen med det ydre menneske,,

ja at mit det indre menneske opdagede det slet ikke kunne undvære mit det ydre menneske,

det ydre menneske, maskulinitet og handlekraft, det indre menneske, sjæl, hjerte (lyst, motivation og ønsker, drøm) og hensigt (mening og motiv) bag det ydre menneskes mange aktiviteter, handlinger, arbejde, idrætter og gøremål her i livet


Nu kommer noget såvidt det Autonome Nervesystem:

det ydre menneske, er simpelthen "sympatikus" mennesket, hvor vi kan udføre et stykke arbejde (gennem stor metabolic output) i verden med vore lemmer, armene og benene (arbejderen og krigeren, jægeren, atleten),

og det indre menneske kan opdeles i to:

1):

det parasympatikus af første grad indre menneske, (dorsale umyeliniserede vagus parasympatikus ANS system) immobilitet, handlingslammelse og meget lavt stofskifte, fosterstilling, krøbet sammen, og lukket omkring sig selv i mørke, søvnighed og døsighed og ingenting (ubevidsthed), bare dødlignende og træt, med lyst til at sove og død fra det hele, vil ikke verden mere, træt af verdens larm og mange aktiviteter, man går i hi og hule og beskytter sig hjemme mod en verden udenfor man ikke længere har mod og energi på at deltage i, tage del i. Man sætter sig og lægger sig og i bedste fald spiser man slik og søde sager, eller putter sig ind til kæresten. Nu fik jeg måske parasympatikus af første grad det indre menneske, beskrevet lidt negativt, men sådan må vi ikke forstå det, for uden dette system ville vi ikke kunne overleve, vi ville brænde ud, blive udbrændte og erfare et stress trætheds sammenbrud. Dyr fx befinder sig ofte i denne dvale og koma agtige tilstand i rigtig mange af døgnets timer, hvis de da ikke lige er i parringstid og jager, eller er stærkt optaget af fødesøgning.


2):

det parasympatikus af anden (eller højere) grad indre menneske, (ventrale myeliniserede vagus parasympatikus ANS system (smart vagus systemet, brain face heart smart vagus systemet der er prosocial)), lyst og livfulde dagdrømmerier og fantasier og forestillinger, visionær og stærkt motiveret og meget social, fyldt med engagement og åbenmundet kommunikerende, fyldt med talens (jubelens og sangens) åbenhjertighed. Spontanitet, spas, mimik komik og humor pga høj grad af heart rate variability. Det lykkelige produktive, kreative, selvrealiserende menneske. Motivationen er stor og livet føles, rigt og spændende, at være fyldt med go mening og spændende mål, man ser lyst på tingene og føler sig lykkelig. Man er tilfreds og lykkelig, og derfor er man måske meget lidt optaget af at få succes, uden at man fornægter at man har mål og delmål man er drevet og optaget af

-0-0-0-0-

Nu kommer min påstand, overraskende påstand, som er at mange højt begavede og talentfulde mennesker bliver fanget i det ydre menneske (bevidstheden), de lægger alle deres æg i det ydre menneskes kurv (bevidsthedens kurv).
Alt i deres liv tilrettelægges og planlægges ud fra alene det ydre menneskes bevidstheds sympatikus funktioner her i livet, her i verden. Hvor langt kan et menneske nå på denne vis, hvor det ikke aner noget som helst om det indre menneske (det ubevidste) parasympatikus af første og anden grad i praksis

Mange mennesker, lever kun i henhold og i forhold til det ydre menneske (bevidstheden (bevidsthedslivet)), som er det eneste menneske de agter og kender til, og det indre menneske (det ubevidste åndelige menneske) umyeliniserede parasympatikus af første grad menneske, som søvn, træthed, tristhed og depression er kun trælse forhindringer som ikke burde være der.

Og det myeliniserede parasympatiske indre menneske af anden grad (stærk spiritualitet); stærke emotionelle ubevidste tilskyndelser, dagdrømmerier (MOTIVATIONER), fantasier og forestillinger, visionær indstilling, at kunne tænke i billeder (som Einstein, Jung og Steiner har påstået er så altafgørende vigtig (livet er en ikke bare 3 dimensionel spillefilm, men en 4 dimensionel spillefilm da vi lever ikke blot i rum, rummet, men altid i tidsrum (der findes ikke et rum uden/uafhængig tid))), at kunne se sig selv og andre og ja livet i ånden, er kun for forrykte mennesker uden jordforbindelse, uden den snusfornuftige græske og indiske ontologiske og videnskabelig tilgang til tingene.
Hvad det gælder om er at lære mennesket at få en go jungiansk kontakt til det indre menneske (det ubevidste) af første og anden grad.


Vi erfarer at det indre menneske vil det ydre menneske, hvilket er hvad spiritualitet dækker over



Med udgangspunkt i 1 Kor 2 kunne vi jo påbegynde en åndelig rejse hver især på samme tid, og berette for hinanden, hvilken vej det fører os, hvor meget tid vi bruger på det, hvilke ændringer vi oplever at det medfører, hvad det sætter igang fx. For selvfølgelig vil vi møde ufattelig mange nye kraftige åbenbaringer, drømme, syner og visioner og motiver, ja masse af LYS og ny ENERGI og ny KRAFT vil vi helt sikkert blive begavet med

Ånden kommer os til hjælp i vor skrøbelighed. For hvordan vi skal bede, og hvad vi skal bede om, ved vi ikke. Men Ånden selv går i forbøn for os med uudsigelige sukke, og han, der ransager hjerterne, ved, hvad Ånden vil, for den går i forbøn for de hellige efter Guds vilje.


Vigtigt at vi lader Guds Ånd komme til i vores liv, at det er Guds Ånd der får lov til at arbejde i os, gøre arbejdet i os og for os. Også Jung og Freud forlangte at vores ånd skulle holde kæft i det mindste så længe at vi kunne høre vores indre stemme, Guds Ånd tale og meddele sig til os, det ubevidste skal også have lov til at komme til orde:



the conscious ego must surrender to a higher force, the Self (the Imago Dei or center and totality of the psyche).

Jung forlangte eller havde som metode at vi skulle gå i proces (kommunikation = bøn som Paulus forklarer bøn, nemlig at det er Gud Ånden der beder i os) med det ubevidste, hvor Gud os Selv er at finde.

Nøjagtig som for Paulus at det var Guds Ånd (og ikke vores ånd) der talte og arbejdede i os, var det for Jung af afgørende betydning at det var det ubevidste SELV (the Imago Dei or center and totality of the psyche) der arbejdede i os og talte til os, og ikke vores bevidsthed der plaprede løs.


The Two Million Year Old Self: the Imago Dei or center and totality of the psyche.

Stevens postulates that the two million-year-old Self lives within the dark subterranean labyrinth of the psyche. He reveals how dreams illuminate the blackness of the primeval underworld, allowing us to discover the ageless Self in this prehistoric archetypal world.
an important and timely reflection on how we must befriend the two million-year-old within and put this ancient collective wisdom into action to save ourselves, our entire human family, and our earth. We need to realize that the two million-year-old Self (the Imago Dei or center and totality of the psyche) will continue to survive only if we survive.


The Two Million Year Old Self: the Imago Dei or center and totality of the psyche.

Har vi mennesker med os, og det er herfra, herigennem, vi kender begrebet og størrelsen Gud, som vores medfødte iboende arketype, the Imago Dei or center and totality of the psyche,

på samme måde som at vi ikke skal læse om kærlighed for at kende kærlighed, så skal vi ej heller læse om Gud for at kende Gud
Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Nyheder fra Religion.dk