annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15702699
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383483
Et andet syn 1992785
Åndelig Føde 1529010
Jesu ord 1524592
Galleri
Barfodsløb i bølgeskvulp
Hvem er online?
0 registrerede 438 gæster og 50 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Mening med mit liv?

Hej Tikka.
Det glæder mig, at vi nu - så vidt jeg kan se - er ved at nå frem til, hvad der - for mig - er essensen i det hele, når du skriver:
Citat:
Ja der er mange kærlighedsberetninger i bibelen som kan være til inspiration, men fejer du dogmerne tilside findes gud ikke og ej heller hans kærlighed.
Mit svar:
Sådan som jeg ser på religionerne, forsvinder idéen om Guds kærlighed bestemt ikke ved at kassere dogmerne - ej heller idéen om selv at leve i denne kærligheds-vision: elske verden - alt værende.

Jeg tror, der er noget - som jeg med en vis tøven drister mig til at kalde - guddommeligt - bag og i verdens væren - en kærlighedsgerning.
Og jeg tror, at det er det, alle religioner - med deres dogmer - forgæves søger at fatte.

Bestræbelserne har min sympati, men meget af det ligner for mig hvad man kunne kalde "et forkælet barns ønskedrømme" - bl.a. et liv efter døden, som vist alle religioner byder på.
Dertil er der meget, der mest af alt ligner præsteskabers forsøg på at få magt over mennesker.

Men jeg opfatter øjeblikke af ægthed
- som panden mod jorden i en muslimsk moské i ydmyg taknemmelighed over egen eksistens
- som dåbs-vandet over barnet for dets ve og vel
- som at tænde et vokslys og at kysse en Kristusikon i en ortodoks kristen kirke i kærlighed til det guddommelige.

Og jeg tænker: Hvorfor alle disse overmodige menneskeforsøg på at fatte, hvad der er bag og i verdens væren, når det hele tiden - så længe det varer - her og nu - handler om: at være, at leve, at elske.

Ritualer derimod i livets - og dødens - store øjeblikke - kan jeg værdsætte smiler

M.v.h. Arne smiler Kærlighed til kloden - og alt dens liv heart
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Anonym
27/04/2024 07:50
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Admin
26/04/2024 08:08
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Hjelme for millioner fra Hövdings konku..
27/04/2024 07:54
Israelsk ambassadør er bekymret for sik..
27/04/2024 07:20
Rusland har ramt energianlæg i tre ukra..
27/04/2024 07:18
Russiske natangreb på Ukraine sender po..
27/04/2024 05:40
Houthibevægelsen rammer britisk olieski..
27/04/2024 04:45
Nyheder fra Religion.dk