annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 16104510
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2422336
Et andet syn 2019323
Åndelig Føde 1691060
Jesu ord 1546962
Galleri
at rejse er at leve
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen, Hanskrist 304 gæster og 139 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Tikka
Emne: Re: Den dybe kærlighed ...


Citat:
Jeg tror ikke, at samaritaneren - der hverken var kristen eller jøde - tænkte på dogmer, da han tog sig af den nødlidende.
Og de to andre, der kendte til dogmer, præsten og levitten (den anden præst) gav ikke kærlighed!

(Samaritanerne opfattede sig vist som de sande jøder.)

Nu er beretningen jo ikke virkelighed, men netop en fortælling hvor baggrunden for denne fortælling er spørgsmålet om hvordan man arver/opnår evigt liv.

En fortælling som guds søn bruger som anskuelighedslære overfor en skriftlært.

En fortælling der beretter om barmhjertighed og præster der ikke ville gøre sig urene. Den nødlidende var jo halvdød …

… men mener du, der er tale om dyb kærlighed her?

Samaritaneren gjorde jo blot hvad loven - Mosebøgerne deres helligskrift påbud ham at gøre, modsat præsten og levitten nemlig: »Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din styrke og af hele dit sind, og din næste som dig selv.«

jo - han handlede da på baggrund af dogmer, men også – som der står - fordi han fik medynk med den nødlidende, da han så ham.

Er der tale om kærlighed her, er det vel til gud.

Han efterlevede buddet: »Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din styrke og af hele dit sind, og din næste som dig selv.«

Over for den nødlidende er han jo ”bare” barmhjertig.


Citat:
Så - dogmer eller ej - idéen om kærlighed er da mere fremherskende i kristendommen end i andre religioner –

Det ved jeg ikke –

Det med kærligheden i kristendommen vil jeg godt sætte spørgsmålstegn ved.

Mener du det er kærligt at ofre sit barn?

For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv. For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham. Den, der tror på ham, dømmes ikke; den, der ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har troet på Guds enbårne søns navn.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Joh/3

Udover gud ofre sin søn, ligger der vel også en trussel i denne tekst?


Citat:
Fordi jeg finder noget godt i kristendommen, ser jeg mig ikke pligtig at "købe hele pakken"

Jeg var bare interesseret i, at høre om den dybe kærlighed du oplever i kristendommen, når du ikke vil godtage dogmer, og ej heller tror på den gud bibelen forkynder.

Kærlighed forstås vel sådan, at den gives uden egen vinding, ikke? - men dyb kærlighed. Hvad er det?

***
Seneste indlæg
Valg - demokrati - Jesus
af Anonym
10/06/2024 17:39
Adskille stat og kirke?
af Arne Thomsen
10/06/2024 17:25
Hvad sker der i disse dage?
af somo
08/06/2024 08:18
Vigtige præciseringer
af somo
04/06/2024 14:04
Spiritualitet
af Arne Thomsen
30/05/2024 16:33
Nyheder fra DR
Badevandet ved Køge Bugt er rent igen
10/06/2024 17:20
Norlys udvider igen - overtager 135.000 ..
10/06/2024 17:07
En times kø mellem Horsens og Vejle på..
10/06/2024 16:20
Britisk tv-læge døde af naturlige års..
10/06/2024 16:16
Socialdemokratisk byrådsgruppe er spræ..
10/06/2024 15:56
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Kommune politianmelder Comanches for bru..
10/06/2024 15:39
Søvndal og Kira Marie Peter-Hansen får..
10/06/2024 15:39
Klimakampen bliver udfordret efter grøn..
10/06/2024 15:39
EU-kritiske Vistisen får en ny periode ..
10/06/2024 15:39
Kirkeministerens Gud er af ”mandligt k..
10/06/2024 15:39