annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
IKON AF KRISTUS
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 370 gæster og 318 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet

For at blive i sporet af aforismer, anekdoter og fortællerkunsten på fodrejse med Horace Engdahl ud i menneskelivet registreret, hvor der følgelig går lidt grisebasse i det, dog på den pæne, intellektuelt sømmelige måde; historisk set er mennesket jo så griseligt illustreret at billeder er unødvendige; for øvrigt blir det også svært at himle op om kærligheden ude af yndlingspuppen - de himmelske fortællinger om den ”rene kærlighed” m.m...

Endelig nat!

(Han rejser sig, går hen til rampen og fanges af en lyskegle så man tydeligt kan se det er samme mand som i begyndelsen. Han synger.)

Hvis jeg kom til Paradiset søskend’verden engang,
hvor man vandre med hinanden uden køn og tvang,
rømmed’ jeg nok endda trods al salighed og lys
ned til jordens kolde og af sukke fyldte hus,
hvor en kvinde på beregning vender sig og ler,
fuld af spot og spe og længsel som hun ikke ser.
Vis en kjolesøm, vis en malet læbe, en silkesko,
alle disse tosserier som myrder sjælens ro.
Lad mig lide efter graden af min usselhed.
Hen får gerne himmelen, så er det godt med det

(Mørke)

*

Alle intellektuelle teorier og overbevisninger bliver ligegyl-
dige når man står overfor udslettelsen. Det er som når barken
løsner sig fra det døende træ. Vores meninger er altså ikke til
for at beskrive virkeligheden. Deres opgave er at beskytte os
mod virkeligheden, omtrent som et træ må beskyttes mod
udtørring. Barken er træets tænkning.

*

Det vigtige for en rethaver er ikke at glæde sig over livet men
at få verden til at indrømme at han er uretfærdigt behandlet.
Derfor er sådan et menneske ubestikkeligt, en egenskab man
måske ikke skal lægge alt for stor vægt på.

*

Man taler så smukt om virkelighedens variationsrigdom der
skulle overgå den menneskelige fantasi med en bred margen,
og gøre det umuligt at forudsige et begivenhedsforløb hvor
flere personer er indblandet. Det passer selvfølgelig hvad
angår de perifere detaljer, men er det altid rigtigt når det
drejer sig om de store træk i menneskers samkvem? Det
hænder at halsen snører sig sammen i en følelse af klaustrofobi
når man ser netop det ske som man frygtede og forudså da
man indledte et bekendtskab eller påtog sig at bringe orden
i venners mellemværender.

Kun i én henseende må man give reglen om virkelighedens
uoverskuelighed ret, nemlig hvad angår de laveste menneskelige
følelser, dem man finder hos en mand og en kvinde der indtil
for nylig elskede hinanden, men pludselig er blevet hinandens
dødsfjender. Ingen tidligere livserfaringer, ingen studier af
verdenslitteraturens allermørkeste blade, ingen nok så
makaber fantasi kommer i nærheden af det virkeligheden
har at byde på i sådan en situation. Måske gælder det også
for ekstreme former af fysisk lidelse. Det ville imidlertid
heller ikke være til nogen som helst gavn hvis vores psyke
forberedte os på sådanne prøvelser. Det ville bare gøre os
lammede af skræk for vores krop og forhindre kontakter
mellem kønnene, andre end rent forretningsmæssige.
Hellere vandre blind til øksen falder!

*

Kvinder forsøger gerne at bagatellisere en erotisk for-
bindelse når først den er forbi. Så taler de nedsættende om
mandens evne, fornægter hvor langt de egentlig gik i deres
eftergivenhed over for elskerens ønsker, minimerer indtrykket
af seksuelt udbytte så godt de kan, og forsøger at få det hele
til at se ud som en nykke eller en uforklarlig fejltagelse uden
større betydning, det vil sige noget der ikke forgriber sig på
den inderste kyskhed som gør dem sublime. Ingen kvinde kan
blive sublim i kraft af udskejelser, sådan som en mand kan.
Forholdet er således det modsatte i mandens fortælling. Han
er tilbøjelig til at fremhæve intensiteten og tøjlesløsheden i
sine erotiske relationer og det skæbnebundne i hele forløbet,
inklusive opløsningen. Den fuldbyrdede penetration er evigt
et nederlag for kvinden og evigt en sejr for manden, og så
kan man ellers stable teorier til himlen. Det er kendt blandt
seksualforskere at mænd i anonyme undersøgelser har tendens
til at overdrive antallet af seksualpartnere og samlejefrekven-
sen, mens kvinder har tendens til at underdrive den, også
når svarene gives anonymt og i isolation på en computer.
Den klassiske kvindelige utilfredshed havde til formål at
reducere knepperiet og øge opvartningen, opvartningen som
forhøjer kvinden værdi, mens knepperiet nedsætter den. Når
kvinder tager til orde i sexdebatten, er det endnu i vore dage
for i en eller anden henseende at indskrænke knepperiet.
Mændene udtaler sig helst ikke i denne debat, for hvis de
følger kvindernes linje, gør de sig tåbelige, og tager de det
modsatte parti, virker de rå og ansvarsløse.

Det spørgsmål jeg i sidste ende ikke kan svare på, er
om kvinderne tilgiver mændene den tydelige erindring de
bevarer, om den vellyst de opnåede. Og såfremt svaret er nej,
om kvinderne da ville tilgive mændene hvis de glemte den.

*

Vennernes velmenende forsøg på at føre to ensomme sammen
falder aldrig heldigt ud. Det er når man begynder at møde
nogen ens venner advarer en mod, der sker noget.

- Horace Engdahl, Den sidste gris, 2016.

Som andre, forundret over bedste bog & film m.m. undrede formentlig også Horace Engdahl sig over forfattervalg til den noble pris, hvad der også bringer tanken hen på stemningsrapporter over middagen i vennelag. Jeg forestiller mig andre, der ville ha’ værget sig mod deltagelse, med tanke på Kerstin Ekmans anmærkninger i en lign. situation.
Der findes forfattere hvis tankeuniverser man glæder sig over at tryllebindes i, mellem hvilke en sammenligning med fravalg for øje, forekommer lige så omsonst som at fiske i oceanet af levebrødslitteratur, der er én så ligegyldig.

mvh
Simon
Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Nyheder fra Religion.dk