annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15780480
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2392052
Et andet syn 1998337
Åndelig Føde 1555892
Jesu ord 1529942
Galleri
Rødhus december
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 237 gæster og 120 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Enkelhed

Hej Ipso Facto.

Lige et par korte replikker:

Du skriver:
"Med det nuværende paradigme og det element af subjektivitet som axiomer defineres efter er det umuligt at opnå fuldstændig objektivitet."

Min replik:
Ja, det er også min opfattelse.

Du skriver:
"Men hvad er kriteriet på "fuldstændig objektivitet"? Det spørgsmål kan alene besvares begrebslogisk ud fra en betydningsteori, som hviler på en endegyldig sandhed.
Hvis Sørlanders teori er en sådan, så kan der både defineres et kriterium for fuldstændig objektivitet, ligesom axiomerne kan fastsættes begrebslogisk, hvorefter postulatet er falsificeret."


Min replik:
Ja, det er jo her, du og Kai Sørlander fører jer frem med stor styrke.
Men det er også her "kæden hopper af" for mig.

Jeg er nok for åndeligt doven - og meget muligt heller ikke for godt bemidlet - til at kunne følge med i disse begrebsfilosofiske "åndeligt atletiske øvelser".

Det ville virkelig være skønt, om "budskabet" kunne udtrykkes mere enkelt - også uanset om nogle detaljer måtte gå tabt derved.

Der er en lille djævel inden i mig, der bli'r ved at hviske, at hvis det ikke kan udtrykkes enkelt, skal jeg ikke fæste lid til det, men det er jo meget muligt, at det lille bæst har uret smiler

Angående hvad du kalder "total forvirring og rådvildhed" førende til "narcissistisk navlepilleri (meditation, healing, nyreligiøsitet m.v.)", så oplever jeg det ikke helt sådan.

Jeg kan godt leve med den forvirring, det er, at jeg ikke kender, hvad jeg kalder "verdens sande væren", men jeg har dog en klar oplevelse af, at denne væren ER.

Dét fylder mig med kærlighed og styrer mit aktive liv - og det oplever jeg ikke som navlepilleri.

Du udtaler dig pessimistisk om klodens mennesker, låst fast i gamle dogmer, ritualer, traditioner og kulturmønstre.
Men hvor fastlåste er de mon egentlig?

Selvfølgelig forlader man ikke gerne sit ståsted - og da slet ikke før der er noget mere attraktivt og overbevisende, som byder sig til.

For hvem, der måtte have noget sådant bedre at tilbyde, må det da så være en pligt at udtrykke sig så klart og enkelt, at "det bedre" er umiddelbart forståeligt, synes jeg.

Det er ikke nogen nem opgave, men er budskabet/budskaberne der først, vil nutidens informationsteknologi nok hurtigt sprede det/dem globalt.

Men hvor er budskabet/budskaberne, som ethvert menneske kan se er indlysende rigtigt/rigtige?

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
04/05/2024 13:32
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
Hilsner
af Tikka
03/05/2024 09:21
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Nyheder fra DR
Borgere hoppede i vandet for at redde am..
04/05/2024 13:27
Et spor genåbnet efter brændende bus s..
04/05/2024 12:52
89 værelser på kollegie evakueret: Bra..
04/05/2024 11:53
Over 100 varmerekorder slået i Vietnam ..
04/05/2024 11:09
Italien forbyder hvalpe-yoga
04/05/2024 08:58
Nyheder fra Religion.dk