annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Limfjorden Nørresundby siden
Hvem er online?
0 registrerede 2922 gæster og 882 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Simon
Emne: Re: Poetisk fryd..

Hej i aftningen, RM..

Ja, han er virkelig også en jeg altid har været glad i, netop p.a. tankerækker man finder i hele hans samlede digtsamling (også jeg har stående, og som det næppe heller er sundt at få på næsen), der har et så genkendeligt menneskevenligt Andersen'sk vid, at man kun ka' sige: jamen, den mand er er jo en ven! - hvad stort set også hele landet har betragtet ham som. Ja det er virkelig rart at bladre i hans digte, studse og more sig over de mange billeder, ofte beskrivende hverdagssituationer som mennesker flest kan genkende sig i, men som lige får en extra dimension eller vendes på hovedet, som små vækkeure. Der er vældig meget Halfdan i Benny og omvendt, to livslange gamle venner med armen om hinandens skuldre, et venskab hverken kærlighed og død kunne true. På samme måde er det med digtene, de står støt i erindringen og i samlinger til ethvert øje, så flot, så flot!

Uden lige at være misbrugt, var han velnærmest selvskrevet som lidt poetisk fryd i Mellemrummet fra start, som mange andre vidunderlige danske digtere, og trods sin bestemte værgen imod særlig fremhævelse, hvad nede-på-jorden-mennesket naturligvis ikke brød sig om. Det er nok muligt døden ikke er hvad den har været, men det er Benny Andersen nu heller ikke, og det går fuldt ud an at glædes over den han var, uden dermed at gøre ham til en anden end den han var. Det er trods alt dén digter man har glædet sig over, og sikkert vil fortsætte med at glædes over, indtil man selv ikke er mere.

Herlige digte! ;)

Nat nat
Simon
Seneste indlæg
Bevidsthed - Tro - Kærlighed
af Arne Thomsen
20/06/2026 17:59
Ved du hvorfor?
af somo
18/06/2026 08:05
Verdens Væren
af Arne Thomsen
31/05/2026 15:37
Hvad sker der i disse dage?
af somo
25/05/2026 16:33
Denne flygtige Verden
af Arne Thomsen
25/05/2026 12:12
Nyheder fra DR
To personer døde i forskellige drukneul..
26/06/2026 04:05
Flere end 300 er døde af ebola i DR Con..
26/06/2026 00:39
23-årig britisk TikTok-influencer ankla..
25/06/2026 21:02
Modstandskvinden Jutta Graae hyldes med ..
25/06/2026 20:35
To tog er stødt ind i hinanden i Polen
25/06/2026 19:42
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Skoletandpleje og fluorid præger tænde..
26/06/2026 03:00
Kvinde vil ikke vidne for fjerde gang i ..
26/06/2026 02:45
Dødstal efter kraftige jordskælv i Ven..
26/06/2026 01:24
Nødhjælp og redningsarbejdere strømme..
26/06/2026 01:01
USA lukker omstridt udrejsecenter i sump..
25/06/2026 23:40