1
registreret
(1 usynlig),
511
gæster og
48
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Ipso Facto
Emne: Re: Enkelhed
|
Hej Arne!
Hoffmeyer er en farlig mand. Farlig for videnskabens, filosofiens og religionernes dogmatikere hvis position og præstige bliver truet, hver gang et stort menneske tænker uden for paradigmet og dermed ryster verdens grundvold.
I den rene naturvidenskab (fysik) er der også tegn på opbrud. Den naive antagelse om, at alt kan forklares ved hjælp af ubrydelige naturlove er blevet yderligere svækket efter at de "bedste" hjerner forgæves har arbejdet i 80 år på at forene kvante- og relativitetsteori i en fælles "teori om alt".
Den klassiske fortolkning af termodynamikken - en ubrydelig lovmæssighed der uvægerligt over meget lang tid vil udligne alle forskelle i universets stof, afsluttende med universets "varmedød" er blevet nyfortolket, således at komplekse strukturer som liv, bevidsthed og selvbevidsthed (ånd), ikke længere blot ses som en undtagelse fra den generelle lov, som isolerede øer hvor der midlertidigt kan opbygges en stedse højere grad af orden stik imod det termodynamiske diktat om degradering af enhver orden (voksende entropi), hvorved livet fik status som "undtagelsen der bekræfter reglen".
Den nye fortolkning tager udgangspunkt i det faktum, at hver gang der opbygges en højere orden eet sted i universet, så sker der en endnu større degradering af orden andre steder i universet således at entropilovens diktat om, at entropien (uordenen) ALTID vokser i universet som helhed kan overholdes.
Denne nyfortolkning af entropiloven (termodynamikkens 2. lov) indgår også i Hoffmeyers teori om livets opståen og udvikling.
Hoffmeyer har i en yderst interessant artikel hvis titel er en ironisk parafrase på Darwins berømte værk - "Origin of Species by Natural Translation", omtalt denne nyfortolkning af termodynamikkens 2. lov. Hoffmeyer skriver blandt andet:
"... Swenson and Turvey go to great detail in showing that "perception and action cycles" are even more instrumental than physical systems in furthering the entropy production: "Living things with the capacity to perceive how and where they are moving, and with the coordinate capacity to move in ways that allow them to perceive more and to perceive better, expand the patches of the planet in which energy degradation can take place.... they expand the Earth’s dissipative space. Thus the purpose of living things are differentiations or productions, literally higher order symmetry states, of the environment itself towards its own ends" (Swenson and Turvey 1991). The implication of Swenson work for the foundation of biosemiotic theory are obvious and has been discussed elsewhere. ..."
Disse omfortolkninger af naturlovene og erkendelsen af at alt ikke kan beskrives lovmæssigt fører sammen med biosemiotikkens nye erkendelser mod en naturvidenskab som tvinges til at give rum for det mystiske, for den religiøse erfaring.
Helt i overensstemmelse med hvad Einstein som filosofisk tænker gav udtryk for. Dertil vil jeg tilføje, at de nye erkendelser i naturvidenskaben ville have glædet den kristne visionære tænker Pierre Teilhard de Chardin, fordi de stort set bekræfter hans visioner om livet og evolutionen. Visioner som vel at mærke byggede på en kombination af dyb stærk tro og en grundig naturvidenskabelig uddannelse og erfaring. (palæontologi, geologi og biologi).
Om opbygningen af "Jordens Ånd" - det vi nu kalder globalisering - skrev Chardin allerede i mellemkrigstiden følgende:
“Human Energy presents itself to our view as the term of a vast process in which the whole mass of the universe is involved. In us, the evolution of the world towards the spirit becomes conscious. From that moment, our perfection, our interest, our salvation as elements of creation can only be to press on with this evolution with all our strength. We cannot yet understand exactly where it will lead us, but it would be absurd for us to doubt that it will lead us towards some end of supreme value. From this there finally emerges in our twentieth century human consciousness, for the first time since the awakening of life on earth, the fundamental problem of Action. No longer, as in the past, for our small selves, for our small family, our small country; but for the salvation and the success of the universe, how must we, modern men, organize around us for the best, the maintenance, distribution and progress of human energy?” (Pierre Teilhard de Chardin: Building the Earth, “Human Energies”).
Hermed håber jeg at have bidraget lidt til din fantasi og måske en dybere forståelse for nogle sammenhænge vor forjagede og overfladiske tidsalder synes blind over for.
Hilsen
Ipso Facto
--------------- “The phrase “Sense of the Earth” should be understood to mean the passionate concern for our common destiny which draws the thinking part of life ever further onward. In principle there is no feeling which has a firm foundation in nature, or greater power. But in fact there is also no feeling which awakens so belatedly, since it can become explicit only when our consciousness has expanded beyond the broadening, but still far too restricted, circles of family, country and race, and has finally discovered that the only truly natural and real human Unity is the Spirit of Earth." - Pierre Teilhard de Chardin in “Building the Earth”.
|
|
|
|