annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
Hønseskidning i Svaneke
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 331 gæster og 283 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Simon
Emne: Re: Poetisk fryd..

Hej RM..

En spændende tænker, Paul Auster, hos hvem man som hos så mange andre gode fortællere får fornemmelsen af personlige perspektiver, hvormed man lærer ham lidt at kende, og jeg ved egentlig ikke af, at det skulle kræve andet end tankestof at lære et andet menneske at kende.
I Opfindelsen af ensomhed tumler man uværgelig ind i genkendelighed, som det at stå ved gravens rand med ambivalens velnok berører mennesker flest, idet man trods fysisk nærhed kan være hinandens modpoler, men at pludselig ophævede barrierer for bestandig tillader en forståelse for det menneske, man nu kan leve med. En sær fornemmelse er det. at læse breve og vandre i forlængst forladte templer, men dér opleve et menneske man aldrig har kendt. Det er problematisk at begrave sine forældre, forudsat man altså havde sådanne, og der er mange fine overvejelser i hans lille bog, bl.a. over sig selv som farmand, hvad der velnok kan få mennesker flest til at erstatte sten i broer til fortiden, men ikke altid og for enhver pris. Man er forskellig fra hinanden på mange måder, men må opdage det og kunne leve med det.
Det er forøvrigt ikke så meget jeg har læst af ham, enkelte pluk i noget der velsagtens er et udvalg mellem noget jeg muligvis ville finde interessant, det indebærer en masse overset. Jeg tror han har skrevet mange vidunderlige ting, og er i den grad en digter - forresten et sjovt udtryk, her mellem omkringkørende kasser af højtråbende drømme om fremtiden, livsbekræftende små epos..;)

Nå, solen er træt og der dufter af mad, min mave rumler og jeg har en drøm om en kold øl. Men inden, kender jeg godt fornemmelsen du beskriver af hæftede bøger, og havde længe en fornemmelse af privatindbundne, som jeg af forskellige grunde har en del af, som 'lukkede rum i egen ophøjethed'. Bøger med fast ryg idag, er ikke af samme kvalitet som den bogbinderen skaber, og engang værdsatte man jo sine bøger som fortællinger der skulle passes godt på, ved netop at indbinde dem i smukke udgaver m.m. Der er jo også stor forskel på et brugsbibliotek og klenodier på udstilling, som gamle privatbiblioteker mange steder engang kunne være - og som har kostet en herregård hos bogbinderen; og tænk bare på hvad bogbinderen så fik mulighed for at snage i, ja havde liggende. Helt sikkert et spørgsmål om tillid, og tillid har jo altid kostet det røde i øjnene.

Bedste hilsner...
Simon
Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Nyheder fra Religion.dk