annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15453733
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2365629
Et andet syn 1975461
Jesu ord 1515118
Åndelig Føde 1445516
Galleri
Heart Brain problematikker
Hvem er online?
0 registrerede 262 gæster og 298 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Simon
Emne: Re: Poetisk fryd..

Hej RM..

"Og tak for tips til natbordet med både Klein&Lykke og Lord Peter Wimsey ved rattet. Begge dele fremkaldte mange dejlige minder fra dengang et fjernsyn var et fjernsyn med både prøvebillede og hyletone ... :))"

- Hva' er nu det; gør fruen på Hamre nar ad de dejlige minder, og mindes nu kun vækkelser fra hyle-prøvebilledet efter en tur i Wimsey's bil og detektivunivers? Nej, hvor dejligt frækt! ;)

Stadig er jeg vild i huen med de gamle krimis, atmosfæren i disse små universer, der i mangt og meget afspejler universelle tanker andetsteds, romantikken - ja det ér næsten som at kigge på fresker m.m. Nåja, lad os så sige enkelte af dem, for indrømmet, der var vitterlig også en masse bras imellem; hvem husker ikke ham med slikkepinden, eller ham på krikken med den sure chef, osv. Braset må til, for omsider at skabe det sublime, nøjagtig som med digte. Man må ind imellem vågne ved hyletonen og det dejlige prøvebillede - tænk, jeg savner ligefrem onsdagens kl. 12-toner, og får pludselig denne trang til at hive den kære Jeppe Aakjær ind i manegen, han, der midt i computerlandet helt er glemt, som Ewald, Blicher, Ingemann og alle de andre - ikke mindst hans frimands kår!

Man sku' jo mene at en computer og en telefon blot er et redskab på linje med vaske- og kaffemaskiner, men nu fungerer end ikke skoleundervisning uden - og vis os lige den yngling der bare trækker på skulderen ved at opdage lommeguden er glemt derhjemme. Snart finder man vel heller ikke sommersolen uden mobiltelefonen. Som Jesper Klein i lign. situationer sagde: unge mand, er de lige venlig at tage fingeren ud af anus! - der sikkert også først lige ska' googles:

- Ingen er idel ånd,
vi ikke idel hånd;
vi har længsler, som i sjælen skælver;
længsler mod frimands kår,
længsler, som næring får,
når sig himlen - blå om jorden hvælver.

Slupne fra vinterens tørn,
står vi da vårens børn
her med sommerblæsten i vor fane;
hvor vi end lejren slår,
når vi end sejren får -
under lyse himle går vor bane!

- Jeppe Aakjær.

Billedbøgenes blade
blev så forunderligt hvide -
søvnens gode vorherre
smilte på sidste side.

- Ole Wivel.

mvh & go' sol og tra-la-la…;)
Simon
P.s.: Jesper Kleins Liv og Lykke ér virkelig et herligt gensyn, min tids Svend Gønge, humoresken, nålen i Erhardts rumpetunge Danmarksbillede, som jeg for mit vedk. netop så som prøvebilledet...;)
Seneste indlæg
ABC-spam
af Arne Thomsen
19/03/2024 00:31
Snyder religionerne?
af Arne Thomsen
18/03/2024 22:20
Ramadan-måneden
af ABC
16/03/2024 12:02
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
11/03/2024 09:54
Er dette videnskab...
af Anonym
10/03/2024 00:49
Nyheder fra DR
Hongkong: Kontroversiel sikkerhedslov fo..
19/03/2024 03:48
Israel rammer syriske militærfacilitete..
19/03/2024 02:57
By i Slovakiet i alarmberedskab efter fl..
19/03/2024 01:23
Efter israelsk operation ved hospital i ..
18/03/2024 23:27
Kongeriget Danmark støtter FN-forslag o..
18/03/2024 21:44
Nyheder fra Religion.dk