annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Kærlighed
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 508 gæster og 262 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: RoseMarie
Emne: Re: Poetisk fryd..

Go'morgen Simon

Nordbrandts Året har 16 måneder kender jeg kun som det enkle digt med den titel og ikke resten af bogen. Den er nu noteret, og tak for julegavehintet til både mig og den anden ... :))
Google er en god ven at ha' ved hånden, når man søger bøger eller så meget andet af det skønne. Og hør engang, hvad jeg fandt på denne vandring ad skyvejen:

http://den2radio.dk/programserier/ret-har-16-maneder/

Om at skrive digte skriver Pia Tafdrup i Over vandet går jeg med sine ord noget tilsvarende:

"Digtet begynder undertiden i et drømmeøjeblik og ganske af sig selv, eller ved at to ord kolliderer og straks sætter en større bevægelse i skred:

"Mellem altid og aldrig
er det at tingene sker
et åndeløst sekund
når man mindst venter det
forandres verden"

"Noget som ikke har været før, og som i sig rummer alle muligheder for en ny væren, dukker op. Eller processen kan starte næsten umærkeligt med en tone, en rytme, et musikalsk motiv, en splint af noget næsten glemt eller en fejllæsning. Tilmed oplevelsen af fravær kan sætte sproget i bevægelse.
En moderne fysik vil hævde, at der altid har været atomer, altså at noget har været givet. Et eller andet forekommer, men det kan være yderst diffust, hvad dette noget egentlig er. Der eksisterer et stof, en amorf struktur, der via transformation bringes til at antage en række former, men vigtigt: Digte skabes ikke af intet. Noget er. Ligesom vi allerede ved fødslen har ni måneders indtryk bag os.
Det, der oprindeligt var udgangspunktet for digtet, og som ofte kasseres, findes alligevel som et usynligt sted og har sin særlige funktion i digtet."


Nå, tilbage til årets måneder, så fandt jeg for nylig i den lokale genbrug Forelsket i Aaret af Hans Hartvig Seedorf, og det endda uopskåret til blot en femmer. Den er opdelt i årets 12 måneder og er en skøn bog med vignetter af Ebbe Sadolin. Jeg er kun lige begyndt på den og eftersom, jeg har for vane at begynde baglæns, så har jeg kun lige nået december og november. Men jeg er også allerede forelsket i resten af året :)))
Den er skrevet ligeså poetisk som Edith Holdens Naturdagbog af en engelsk dame år 1906, og de to bøger fortjener helt bestemt at lande i et par kærlige hænder med sans for natur og jord under neglene :))

Godmorgenhilsner her på denne juleaftensdag
Morgennissen RoseMarie

P.s.
Og nu vi er igang med julegaverne, så har Ebbe Sadolin jo altså også skrevet og illustreret "Vandringer i Venedig". Ja, det er jo kun jul én gang om året, ikk'?
Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er lukket i retning mod..
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Nyheder fra Religion.dk