annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15738219
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2387905
Et andet syn 1995517
Åndelig Føde 1535871
Jesu ord 1527186
Galleri
Rødhus strand efterår
Hvem er online?
2 registrerede somo ,(1 usynlig), 42 gæster og 179 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Anonym
Emne: Re: Guds Ord

Hej Arne

Jeg håber ikke, jeg har stødt dig med mine 3 muligheder, og hvor du "mon befandt dig" i forhold til disse.

Det er altså mit indtryk, at du har "fundet dig til rette" med den livsanskuelse, at mennesket (evt. at du som menneske) kan affinde sig med at "være en lille ubetydelig del i universet", som ikke behøver og slet ikke kan vide noget om Gud - men kan nøjes og være tilfreds med myter, forstået som, netop, myter.

Derfor skrev jeg mulighed 1.

I forhold til de andre, mulighed 2 og 3, ligger det mig stadig på sinde ... jeg er nysgerrig efter at høre! ... hvor du befinder dig. Tror du, at materialet er så spinklet, at forskerne læner sig tilbage uden at "grave efter svar"? Eller ved du, at forskerne "graver løs" og faktisk kommer frem til mange svar ... om end de ikke er enige!

Du kan jo uddybe, hvis du vil.

Med hensyn til den akademiske arena, så nævner du et par stykker. Jeg kan også nævne et par stykker, ja mange par stykker, som lige nu og her er dybt optaget af at undersøge "den historiske Jesus". Der foregår en livlig debat blandt disse mange forskere.

Hvad jeg lærte på universitetet var, at horisontudvidelsen i den akademiske verden var mange år om at indfinde sig hos lægmandsbefolkningen. Hvad vil det sige? Det vil måske sige, at mange stadig tror, at Jesus er en myte, om end den akademiske verden IKKE betragter ham som en myte.

Nu vil jeg give dig et link. Egentlig ville jeg gerne have givet dig artikler og bogforslag fra forskerne, men du bruger selv ofte opslagsværker. Så her får du wiki:

https://en.wikipedia.org/wiki/Historical_Jesus

Her vil du finde et utal af forskere, og hvad den nuværende debat drejer sig om. Jeg håber, at du vil læse den og fortælle mig, hvad du mener.

Jeg ER interesseret i en snak om den historiske Jesus.
JEG er interesseret i den snak om den historiske Jesus.
Men jeg holder mig tilbage, fordi jeg stadig fornemmer, at dette virkelig ikke er kernen af din interesse. Jeg oplever, at din interesse er - som jeg også har rost dig for - at vi hver især afklarer vores ståsted. Og anerkender det. (Jeg vil gerne "videre").

Kærlig hilsen
Thomas
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
30/04/2024 14:16
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Nyheder fra DR
Optimistiske OECD forventer højere væk..
02/05/2024 10:05
Fem danskere er til start ved Giro d'Ita..
02/05/2024 09:56
Flere end otte ud af ti kræftpatienter ..
02/05/2024 09:39
Ørsted tjener 2,6 milliarder kroner i f..
02/05/2024 08:30
Mærsk har overskud i første kvartal af..
02/05/2024 08:27
Nyheder fra Religion.dk