annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15705206
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383701
Et andet syn 1992932
Åndelig Føde 1529625
Jesu ord 1524671
Galleri
Mad for sjov
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 472 gæster og 35 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Guds Ord

Hej Thomas.

Du skriver:
Citat:
Dette minder mig om diskussionen mellem panteisme og deisme. Panteismen siger, at Gud er i alt. Deismen beskriver Gud som skaberen, men en skaber der på ingen måde involverer sig i menneskets liv; en fjern skaber, en verden isoleret fra sin skaber.
Mit svar:
Som jeg forestiller mig, hvad vi kalder Gud, så er Gud aktivt i alt og tillige udenfor alt.
Det er noget, jeg tror - ikke noget, jeg ved blinker

Det minder mig om Thomas-evangeliets ord i Logion 113:
Citat:
Hans disciple sagde til ham:”Hvornår vil riget komme?” ”Det vil ikke komme efter forventning. De skal ikke sige: ”Se her!” eller: ”Se der!” Men faderens rige er spredt over Jorden, og mennesker ser det ikke.”
der meget ligner Lukas-evangeliets kapitel 17:
Citat:
V20 Da farisæerne spurgte Jesus, hvornår Guds rige kommer,svarede han: ”Guds rige kommer ikke, så man kan iagttage det; V21 man vil heller ikke kunne sige: Se, her er det! Eller: Se dér! For Guds rige er midt iblandt jer.”
Du skriver også:
Citat:
Så spørgsmålet er, om du - for at vende tilbage til "de positioner vi måtte indtage" - ikke alligevel "gør dig klog" på Gud ... idet du jo beskriver det Guddommelige som noget, hvis vilje vi ikke kan kende. Hvor ved du det fra?
Mit svar:
Jeg skrev jo ikke, at vi ikke kan kende Guds vilje.
Jeg skrev:
Citat:
For mig er det imidlertid sådan, at jeg ikke bilder mig ind at kende, hvad du kalder "Guds vilje".
og dét står jeg ved.
Der er sket en afgørende forandring i mig ved mødet med en Kristus-Ikon, men om dét er "Guds vilje", det tør jeg ikke at gøre mig klog på.
Jeg ved end ikke om, hvad vi kalder Gud, har, hvad vi mennesker kalder en vilje, eller om der hér er noget meget højere.

Men hermed har jeg jo ikke sagt noget om, hvad du (m.fl.) kender og ikke kender! blinker

Når du så nu hævder at kende "Guds vilje", så kunne jeg jo stille dig det samme spørgsmål: Hvor ved du det fra? blinker

Jeg kan sagtens følge dig i, at det er noget, du fuldt og fast tror - er overbevist om - men viden - den kan jeg ikke finde ud f at "sluge" blinker

M.v.h. Arne smiler
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
27/04/2024 18:12
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Selskab overvejer at lukke flyrute melle..
27/04/2024 17:05
Propalæstinensisk protestlejr opløst p..
27/04/2024 16:55
Store mængder kokain fundet i banankass..
27/04/2024 16:14
20 soldater dræbt i Cambodja ved eksplo..
27/04/2024 15:51
Støttedemonstration vil have Spaniens p..
27/04/2024 15:26
Nyheder fra Religion.dk