annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15857041
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2397197
Et andet syn 2002226
Åndelig Føde 1595153
Jesu ord 1533599
Galleri
Hvem gemmer sig bag HansKrist
Hvem er online?
0 registrerede 275 gæster og 211 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Guds Ord

Hej Thomas.

Du imponerer mig, når du skriver:
Citat:
Jeg var faktisk også ked af mit indlæg, da jeg læste det efter at have skrevet det. Jeg synes, at jeg lød temmelig "religiøs" på den måde, jeg tidligere ville have kritiseret!
Her er du jo ganske meget på højde med Taoismens (eller Daoismens) Daodejing (Tao Teh Ching):
Citat:
At kende andre er at have viden,
at kende sig selv er at være oplyst.
At overvinde andre er at have indflydelse,
at overvinde sig selv er at være stærk.
At vide at stille sig selv tilfreds er at være rig.
At dominere sine handlinger er at være viljestærk.
Ikke at miste sit naturlige ståsted er at vare længe.
At dø men ikke gå til grunde er at have langt liv.
Men tilbage til emnet, hvorom du skriver:
Citat:
Min pointe var, at dit "inklusive standpunkt" på sin vis også er "ekskluderende", eftersom at mange religioner ikke ville kunne acceptere andre religioner ved deres ide. Hvorfor ikke? Fordi de fundamentalt er uenige om livsanskuelse og overbevisninger om verden og kosmos. Så det, der på overfladen er inkluderende, er det ikke nødvendigvis et spadestik dybere.
Det er jo her - "et spadestik dybere" - jeg finder dét, jeg kalder "krigerisk dogmatisme", hvorom jeg ovenfor skrev:
Citat:
Tænk, hvis vi tog "mangfoldigheden i det guddommelige" til os - i stedet for at være krigerisk dogmatiske -
og her tænker jeg jo både på kristendommen og på alle de andre religioner og ikke-religiøse livsanskuelser blinker

Jeg kan ikke slippe min mistanke om, at de oprindelige religiøse idéer er blevet forvrænget af indflydelsesrige mennesker, der har tilsluttet sig, men måske ikke helt har kunnet undgå - bevidst eller ubevidst - at sætte deres eget knap så guddommelige præg på "budskabet".
Her udelukker jeg - for kristendommens vedkommende - ikke på forhånd hverken Paulus eller evangelisterne.
Min fornemmelse - som jeg jo ikke kan bevise - er i hvert fald, at vi "efterfølgere" har en tendens til at forfladige det oprindelige religiøse - først og fremmest jo indholdet af ordet: Gud.
(Her er den ortodokse kristendoms byzantinske ikoner måske mere oprindelige, når de f.eks. ikke viser et billede af "Faderen" men alene i stedet viser farven guld, som symbol på "det uskabte lys" - lyset fra "den uskabte" - Gud)
Tilsvarende synes jeg, at ateisterne forfladiger naturvidenskaben, derved at de ignorerer den manglende - og sandsynligvis uopnåelige - viden om, hvor "naturen" kommer fra blinker

Afsluttende opfatter jeg det sådan, at vi har forskellige opfattelser af det religiøse - og det er jo netop dét, der gør dialogen spændende - og inspirerende blinker

M.v.h. Arne smiler
Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Anonym
12/05/2024 20:41
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Putin vil skifte forsvarsministeren ud o..
12/05/2024 20:36
Ny leder i Nordmakedonien brugte landets..
12/05/2024 20:01
Trods protester lover Georgiens premierm..
12/05/2024 19:30
Hjuldamper fik motorstop mellem Silkebor..
12/05/2024 18:59
Kø på Vestmotorvejen efter uheld
12/05/2024 18:00
Nyheder fra Religion.dk