annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
BUDDHA
Hvem er online?
0 registrerede 519 gæster og 44 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Michael
Emne: Re: Nuet.

Et smukt afrundet indlæg, som giver stof til eftertanke. Måske er det ikke så svært at forstå alligevel når man tænker på at det fjernsynsbillede vi kigger på bliver opdateret hele tiden eller at den film vi ser består af enkeltbilleder som bliver fremført i en stadig strøm.

Religionernes billeder er skabt gennem tusinder af år og har udviklet sig stort set fra samme baggrund af overtro. I dag er dette billede erstattet af det billede videnskaben giver os og prøver at udbygge.

Min bror er på ferie og jeg passer hus for ham. Jeg har netop siddet et par timer i haven og slikket solskin mens jeg tænkte på dit indlæg. Det er en meget smuk have med træer, buske og ikke mindst mange roser. Som jeg sad i liggestolen og kiggede på græsplænen som strakte sig grønt i sollyset, mens duerne kurrede, naboen slog græs og vinden fik træer og buske til at bevæge sig mens den lindrede min krop fra solens stråler, tænkte jeg på fænomenet nuets udstrækning.

Jeg kan egentlig godt forstå at HansKrist harcelerer over begrebet nuet, det kan let blive for teoretisk. Nuet er først og fremmest en mental proces som kan frigøre os fra fortidens bindinger og vore begrænsede reaktioner.

Mens jeg sad der gik noget op for mig. Måske verden i virkeligheden ser helt anderledes ud end vore sanser opfatter, men ikke desto mindre lever vi i en verden, en meget mangfoldig verden som er beregnet på at blive opfattet af sanserne. Hvor stor en sandsynlighed er der for at denne verden er tilfældig? Sandsynligheden er lig nul.

Det kan nok være at vores Gudsbegreb er begrænset af tidligere generationers mangelfulde forståelse men så kunne vi måske nå frem til en ny forståelse, som er baseret på en sand undren over livets mangfoldighed uden at vi af den grund har dette krav om vished. En vished vi aldrig kan opnå.

At have en sådan opfattelse er for mig forbundet med sand religion, som ikke er baseret på overtro. smiler

Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Kina vil sende ubemandet fartøj til Må..
29/04/2024 07:07
Mandagen bliver lun, tør og stille for ..
29/04/2024 07:04
Mindre jordskælv rammer det vestlige No..
29/04/2024 06:21
Tusinder af demonstranter i Georgien pro..
29/04/2024 05:57
Talsmand for Det Hvide Hus: Vi håber p..
29/04/2024 05:02
Nyheder fra Religion.dk