annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 380 gæster og 308 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Anonym
Emne: Re: Guds Ord

Hej Arne og Jørgen

------------

Arne:
Citat:
Det kan jeg nok ikke være uenig med dig i - om end kristen mystik - f.eks. den ortodokse kristendoms theosis - vel ikke alene handler om "idealer", men også om en indre selvudvikling, hvilket jo også gælder hvad buddhismens "værktøjer" er tiltænkt at bruges til.


Aha! Interessant!

Det minder mig faktisk om Evelyn Underhill. Du kan eventuelt foretage en søgning på ccel.org, som er en hjemmeside med kristen litteratur fra gammel tid til nu. Her er også megen kristen litteratur af mystisk karakter at finde - bl.a. skriver Evelyn Underhill netop om kristen mystik. En af hendes bøger kan vist nok betragtes som forgængeren til Aldous Huxleys "Den Evige Filosofi".

Arne:
Citat:
Når du nævner urevangeliet. sætter det tanker i gang i mig.

Dels er det åbenbart et falsum, som påstået her:
Citat:
Hvad læseren nok bør vide er, at urevangeliet bestemt ikke hører til kristenhedens ældste tekster. Det er et falsum fabrikeret af en spirituelt engageret præst, G.J. Ouseley, i slutningen af det 19. århundrede. Han hævdede at have fundet det som manuskript i et tibetansk kloster, og at det udgjorde det oprindelige forlæg for de fire kanoniserede evangelier.
men det er vel også en idé om/en længsel efter, at rense Bibelens af mennesker forfattede ufuldkommenheder (og måske dét, der er værre), sådan at alene det rent guddommelige står tilbage.


Jeg deler umiddelbart dine tanker.

Arne:
Citat:
Og når vi nu er ved Bjergprædikenen i Matthæusevangeliet, hvorom det oplyses:
Citat:
Evangeliet har traditionelt været tilskrevet en person ved navn Matthæus (Irenæus og Papias, ifølge Eusebius af Cæsarea). Evangeliet får overskriften (græsk kata maththaion = efter Matthæus), som stammer tidligst fra ca 110 e.Kr, og måske så sent som år 150.

Indtil oplysningstiden var det almindeligt antaget, at Matthæusevangeliet i det store og hele var skrevet af et øjenvidne. Dette er dog usandsynlig, blandt andet fordi evangeliet er afhængig af Markusevangeliet. Derfor er tanken om forfatteren som øjenvidne med få undtagelser opgivet af bibelforskerne.
altså at det er en beretning, der har været fortalt i mere end 100 år, inden den er blevet skrevet ned.


Nu blev ordene jo ikke talt i år 0, men vel ikke før år 30. Men uanset hvad så er der jo gået årtier - og, hvis din datering er korrekt, måske også over 100 år. Og

Citat:
Hvor pålidelig er den da?


Jamen, hvor pålidelige er nogle af de fire evangelier med så meget mund til mund, før det blev nedskrevent?! Det er der da også kritikere, der spørger om, f.eks. Bart Ehrman. Han startede som kristen, men endte som agnostiker. Det er faktisk interessant at se hans debatter med andre bibel- og Nye Testamente-historikere (hvoraf mange er kristne)! Det ville Simon sikkert også kunne lide.

Andre mener omvendt, at evangelierne er pålidelige - og det endda i høj grad. Argumenterne må de historiekyndige svare på (eller også kommer jeg ind på det i en anden tråd).

Men når du spørger:

Citat:
Hvor meget afviger den da fra det oprindelige - fra sandheden - fra det (formodet) guddommelige?


Så kræver det vel mere end historisk autenticitet, hvorvidt et skrift er guddommeligt inspireret. Forestil dig f.eks. - blot som et tankeeksperiment (hvad deraf følger af mangler) - at man fandt et super pålideligt skrift om Jesus, hvor han prædikede had, mord og verdsligt begær. Ville du opfatte det som "sandheden - fra det (formodet) guddommelige"? Jeg ville ikke. Altså må der mere end historisk autenticitet til. Et "indre øre" der sender ordene til det sted i en selv, hvor der vækkes resonans.

- I stil med: "Lad den, der har ører, høre!"

(Dog undrer din datering mig. Jeg finder dette, altså en datering til årene mellem 70-85. Men det skal ikke skille os ad. Der er stadig gået årtier.

Spændende at høre om din meditation. Jeg oplever også, at oplevelsen "følger en". Og din Ikón! Tror du, at det er en subjektiv påvirkning, som billedet vækker i dig, eller forestiller du dig, at den rent faktisk "udsender en kraft"? (I mangel af bedre formulering).

------------

Jørgen:
Citat:
Hvad forstår i ved Guds rige ?


Her på jorden forstår jeg Guds Rige som de mennesker, der i tro(fasthed) følger Jesus.

Og hvad vil det så sige?
Ja, jeg håber, at dét vil vise sig løbende i resten af tråden. Eller som svar på, hvad DU SELV mener, at Guds Rige er!

------------

Kærlig hilsen
Thomas
Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Nyheder fra Religion.dk