annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15782875
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2392200
Et andet syn 1998506
Åndelig Føde 1556692
Jesu ord 1530005
Galleri
Trankebar år 1985
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 214 gæster og 151 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Anonym
Emne: Re: Guds Ord

Hej Arne, Tikka og Jørgen

Arne:
Citat:
og dét, jeg hæfter mig ved, er:
""tørst" efter sansenydelser og eksistens" - "begær".


Tak for dine citater vedrørende buddhismen - en religion jeg faktisk er ganske fascineret af. Mens kristendommen lader idealerne skinne, opfatter jeg buddhismen som meget praktisk ... som nogle værktøjer til at få den uselviske kærlighed til at "fungere" i ens liv.

Arne:
Citat:
Nu er jeg jo ikke kristen (i hvert fald ikke mere end jeg er buddhist og så meget andet), men det er påfaldende, synes jeg, at menneskets forhold til dyr og til naturen slet ikke nævnes.


Ja, det har jeg også tænkt over. I Urevangeliet nævnes forholdet til dyrene. Men Urevangeliet er - så vidt jeg ved - på ingen måder et anerkendt skrift overhovedet. Så selv om der står smukke ting i, så er det næppe noget, der kan tillægges Jesus.

I buddhismen møder vi til gengæld den uselviske kærlighed over for alle skabninger samt nogle værktøjer, vil jeg mene, til at "vække" denne kærlighed i os selv. F.eks. meditation.

Har du prøvet at meditere?
Selv dyrker jeg simpel åndedrætsmeditation i ca. 1-2 timer dagligt. Jeg finder det afbalancerende - i en sådan grad at mit forhold til at debattere her på trosfrihed ændrede sig af sig selv blinker


------------

Tikka:
Citat:
For som regnen og sneen
falder fra himlen
og ikke vender tilbage dertil,
men væder jorden,
befrugter den og får den til at spire
og giver udsæd til den, der vil så,
og brød til den, der vil spise,
sådan er mit ord, som udgår af min mund;
det vender ikke virkningsløst tilbage til mig,
men det gør min vilje
og udfører mit ærinde. Esajas 55:10-11


Tak for dette citat. Af det gamle testamente finder jeg netop Esajas ganske interessant. Jeg burde læse ham i hans fulde længde.

Du spurgte i øvrigt tidligere om dette:


Tikka:
Citat:
Da Jesus ikke kommer for at nedbryde men for at fuldføre kan man jo spørge: Hvad skal han fuldføre ved den nye pagt ved hans blod, hvis ikke du mener, hans død og opstandelse er grundlaget for den kristne tro?


Mit svar er, at han i den passage siger, at han er kommet for at fuldkomme/opfylde loven.

Tro ikke, at jeg er kommet for at nedbryde loven eller profeterne. Jeg er ikke kommet for at nedbryde, men for at opfylde.

Farisæerne havde jo kun bevaret loven som forskrifter for ydre adfærd. Eller som Luther siger:

Kristus vil nemlig ikke bringe nogen anden lære, som om den forrige ikke mere skulle gælde, men han vil prædike og indskærpe den ret. Han vil vise dens rette kerne og forstand, så de må lære, hvad loven er og vil have, i modsætning til de udlægninger, som farisæerne har bragt ind. De har kun prædiket om skallerne eller bælgene.

Og:

Her tager han nu nogle af De Ti Bud for sig, for at forklare dem ret og vise, hvordan farisæerne og de skriftlærde, ikke har lært dem anderledes og ikke krævet dem opfyldt videre, end efter bogstaven og ordlyden, som om de blot skal forstås om de ydre grove gerninger. I det femte bud har de således ikke taget ordene ”slå ihjel” i anden mening end den at slå ihjel med hånden. De har ladet mennesker blive i den tro, at intet andet var forbudt her. Dertil har de også givet sig selv et herligt skalkeskjul, så de ikke var skyldige i mord, selv om nogen overgav en anden til døden. Som da de overgav Kristus til hedningen Pilatus, og ikke ville besudle deres hænder med blod, for at de kunne forblive hellige og rene.

Se, dette er den skønne farisæerhellighed, som kan gøre sig ren og forblive from, når den blot ikke slår ihjel med egen hånd, skønt hjertet er fuldt af vrede, had og nag og skjulte, onde og morderiske tanker.


Men Jesus prædiker og indskærper loven ret, så den ikke blot tolkes som noget, der skal overholdes i det ydre - som forskrifter for ydre, grov adfærd - men også gælder det inderste, hjertet, sindelaget.

- Og til sidst i bjergprædiken beder han os om at handle på den, hvis vi vil bygge vores hus på fast grund, klippen.

Nu du nævner hans offerdød, ved du så, at der findes forskellige teorier af "soningen"? Det er jo ikke til alle tider og i alle steder af verden, at den prædikes som i den danske folkekirke.


------------

Jørgen:
Citat:
Hej hvorfor bliver i ved med at snakke om saligprisning, bjergprædkenen er da rigtig fin men det er da ikke det der er Biblens tema, det er da Guds rige, jeg syntes i går alt for meget op i saligprisning


Den må jeg tage på min kappe. Tråden handler om Jesu ord og bud, og jeg gik i gang fra en ende af. Jeg opfatter da også Guds Ånd i alle Jesu ord. Jeg oplever det samme ene lys skinne i al hans lære og gerning. Hvert et ord fortæller meget - og noget essentielt - også saligprisningerne.

Men du er meget velkommen til at byde ind!! Jeg fortsætter nok med at tage ordene bid for bid, men jeg er også med på en sving-om andre steder i skrifterne!

Hvad forstår du ved Guds Rige?


------------

Salige er de, som hungrer og tørster efter retfærdigheden,
for de skal mættes.


Hvis jeg fortsat må forholde mig til en tolkning, jeg har hørt:

Tørsten efter retfærdighed er igen tørsten efter det, der er af Gud. Altså ikke tørsten efter at få en lige så stor bil som naboen ... men tørsten efter at skaffe ret til de undertrykte. Hvor ofte har vi den tørst så mærkbart, at vi rent faktisk handler på den?

Jeg tør i hvert fald ikke at erklære mig selv for hellig.

Kærlig hilsen
Thomas
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
04/05/2024 23:14
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
Hilsner
af Tikka
03/05/2024 09:21
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Nyheder fra DR
Danske stafetter misser første OL-mulig..
05/05/2024 03:24
Se billederne: Massive oversvømmelser r..
05/05/2024 01:44
Tesla sagsøger Tesla
04/05/2024 23:58
Kirkeministeren: 'Vi kan hylde popstjern..
04/05/2024 22:36
Uvejr bremser USA's byggeri af mole ud f..
04/05/2024 22:09
Nyheder fra Religion.dk