annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15869865
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2397974
Et andet syn 2002929
Åndelig Føde 1599822
Jesu ord 1534105
Galleri
Himmelfart...
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 552 gæster og 229 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Guds Ord

Hej Thomas.

Du skriver:
Citat:
Jeg tror ikke, at det er magthavere, der har moraliseret og tilføjet f.eks. bud i teksterne ... for dengang skrifterne blev nedskrevet var de kristne jo et forfulgt folk.
Mit svar:
Jo, det kan du da meget muligt have helt eller delvis ret i - om end jeg ikke kan slippe en mistanke om at moraliseringerne ikke er den helt oprindelige forkyndelse.

Og når jeg bl.a. læser dette:
Citat:
Religionsstifteren, Jesus fra Nazaret, er en historisk person person (ca. år 7 før Kristus - ca. år 30 efter Kristus). De ældste kilder med kundskab om ham er de såkaldte Evangelier, der er skrevet ca. 40 til 70 år efter hans død og som ikke tillader en fuldstændig nøjagtig rekonstruktion af hans tanker og forkyndelse. Han ser imidlertid ud til at have forkyndt, at enden var nært forestående, og at «guds rige» snart skulle komme. Hans forkyndelse var et tilbud om frelse for alle - også for de der var udstødte eller som levede i udkanten af det jødiske samfund. Han blev henrettet ved korsfæstelse udenfor Jerusalem, da han udgjorde en mulig politisk trussel. Et stykke tid efter hans død hævdede hans tilhængere imidlertid, at de havde været sammen med ham igen, og forkyndte at han var opstået fra de døde, at han var Messias, den lovede fyrste, som jøderne troede skulle fri dem fra de fremmedes åg, og at han var guds søn.
så bekræfter det jo dig yderligere - hvis det ellers er pålideligt blinker

At så holdningen: "at enden var nært forestående" foreløbig har 2000 år imod sig, er jo en anden sag blinker

For mig er hele opfattelsen af verden, som et mislykket skaberværk, der skal afløses af en "dommedag", ikke noget jeg kan tilslutte mig.

Jeg tror mere på, at vi skal afstå fra en kræsen og forkælet holdning til tilværelsen og ydmygt fryde os over verdens og vor egen eksistens - med alt hvad det indebærer af tsunamier og meget, meget mere, som vi kalder "ondskab" - nok mest fordi det ikke lige specielt forkæler os.

Her tror jeg, at bl.a. buddhismen har en pointe i dens inspiration til at sætte "jeg'et" lidt til side og acceptere, at verden ikke alene er til for vores skyld blinker

Og for mig er kristendommens største kvalitet idéen om Guds inspirerende kærlighed til verden - hele verden - og ikke alene os mennesker smiler

M.v.h. Arne smiler
Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
13/05/2024 22:44
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Regionaltog mellem Aarhus og Fredericia ..
14/05/2024 06:28
Dødstal stiger i Indonesien efter overs..
14/05/2024 06:20
Dyreorganisation advarer mod hundeyoga h..
14/05/2024 06:08
Israelsk militær om dræbt FN-arbejder:..
14/05/2024 02:37
Universitet i Amsterdam lukker i to dage..
14/05/2024 00:45
Nyheder fra Religion.dk