annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15775428
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2391687
Et andet syn 1998015
Åndelig Føde 1554150
Jesu ord 1529775
Galleri
Limfjorden Nørresundby siden
Hvem er online?
0 registrerede 226 gæster og 148 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet

Her en skrøne af nyligt afdøde Dario Fo, nobelpristager og stor kunstner:

Lazarus’ opvækkelse

- Undskyld! Er det her den kirkegård, hvor Lazarus’ opvækkelse skal finde sted
- Ja, det er her.
- Godt.
- Øjeblik, ti skilling for at komme in.
- Ti skilling?
- Vi siger to.
- To skilling! Hvad fanden, er det for?
- Fordi jeg er opsynsmand på kirkegården, og I vader ind og smadrer alt og vælter hækkene og tramper græsset ned, og jeg skal have erstatning for skader og ulejlighed. To skilling eller nul mirakel at se.
- I orden! Du er godt snu, hva’!
- Også to skilling for jer, det er ikke mit problem, I har børn, de kigger også. Nå, lad gå: en halv skilling. Kan du komme ned af den mur, din skid. Han vil se miraklet gratis, den bandit! Det koster penge, forstået! To skilling… nej, du har ikke betalt. To skilling, også jer, to skilling i entrë.
- En snu rad, ham! Han laver penge på mirakler! Nu må jeg se, hvor ham Lazarus er… navnet burde stå på graven! Sidste gang jeg var henne for at kigge på et andet mirakel, da stod jeg den halve dag og ventede og så lavede de miraklet derovre bagved! Der stod jeg og gloede som en idiot. Men den her gang når jeg kender navnet, jeg har spurgt mig for, så hitter jeg navnet på graven, jeg kommer først! Lazarus!? (leder) jeg stiller mig… Lazarus? jeg stiller mig foran graven, og så får jeg det hele med fra begyndelsen. Se der! Lazarus!? Og selvom jeg så finder graven, hvor der står Lazarus, når jeg nu ikke kan læse? Pyt! Jeg gætter! Jeg stiller mig her. Det gik skidt sidst, vi håber på bedre held… Hvem er det, der maser? Nej, lad være med at skubbe! Jeg kom først, jeg vil stå forrest! Hvad rager det mig, om du er lille! De små må komme op om morgen tidligt for at få plads. Snedigt, hva’! Han er lille og maser sig frem! Skal vi stå efter størrelse? Små forrest, store bagerst! Og når en lille kommer sidst, så skal det være som om han kom først! Lad være med at skubbe, jeg ryger ned i graven! For satan! Og hvad så, hold tilbage. Hva’? Nå! Kvinderne, begynder de nu også at skubbe!
- Kommer han her? Er det ikke nu, der skal være et mirakel?
- Er der ikke nogen, der kender ham Jesus Kristus og kan få fat i ham og sige, vi er kommet, hva’? Man kan jo ikke stå og vente på mirakler i al evighed, vel?
- Hvad med lige at holde tiden?
- Stole! Hvem skal have stole? Kvinder! Tag en stol! En stol to skilling! Tag en stol at sidde på, kvinder! For når miraklet sker, og den hellige mand får Lazarus på benene og til at snakke og synge og bevæge sig, når hans øjne stråler, så bliver I så forskrækkede, så I ryger bagover og banker hovedet ned i en sten og bliver slået ihjel! Døde! Og den hellige mand laver kun et mirakel om dagen. Tag en stol! To skilling!
- Øj, han er rigtig ude på at lave penge, hva’!
- Er der ikke nogen, der går derhen… ?
- Lad være med at skubbe! Hvad så!
- Ikke stå op på stolene” Hvor er det strengt! Så i det? Den lille stiller sig op på stolen!
- Lad være med at læne dig, graven er lige foran, og så…
- Kommer han? Han kommer ikke!
- Sardeller! Velsmagende sardeller! Sardeller, to skilling! Velsmagende! Ristede! Lækre! Lækre sardeller! Kan vække en død mand op igen! To skilling!
- Sardeller, sardeller… giv et kræmmerhusfuld til Lazarus, så maven kan vænne sig!
- Hold mund, gudsbespotter!
- Rolig!
- Han kommer! Han kommer! Der er han!
- Hvem er det? Hvem af dem?
- Jesus!
- Hvem af dem?
- Ham den mørke? Ad, et stikkende blik!
- Nej, nej! Det er Markus!
- Ham bagved?
- Hvem af dem? Ham den høje?
- Nej, ham den lille.
- Ham drengen?
- Ham der med det lille skæg.
- Han ser s’gu da ud som en lille dreng!
- Se der! Nu kommer de alle sammen!
- Der er Johannes! Johannes, ham kender jeg! (kalder) Johannes! Jesus! Han ser rar ud, Jesus!
- Øj! Se der! Der har vi Madonna også! Hele familien! Sig mig, går han altid rundt med alle de… ? Ihh!...
- De lader han ikke gå omkring alene, han er lidt skør!
- Jesus! Hvor er han sød! Han blinker til mig!
- Jesus! Jesus, prøv og lav miraklet med brødet og fiskene igen, det var så lækkert!
- Ti stille! Bespotter, opfør dig ordentligt!
- Stille! På knæ, han gav tegn til at falde på knæ og bede!
- Hvor er graven?
- Øh… det er den der.
- Så! Se nu! Han sagde, de skulle løfte stenen.
- Ih, stenen!
- Stille!
- På knæ, på knæ, så, alle ned på knæ!
- Ikke mig! Jeg knæler ikke ned, jeg tror ikke på det. Du godeste!
- Stille!
- Lad mig se.
- Nej! Gå nu ned, ned fra den stol.
- Nej! Lad mig komme op, jeg vil se!
- For satan! Se der! De har væltet stenen fra! Der er den døde, han er derinde, for satan, Lazarus, han stinker! Hvad er det for en hørm?
- For helvede!
- Hvad er der?
- Stille!
- Lad mig se!
- Han er fuld af orme og fluer! Ham dér har mindst været død en måned, han er opløst! Ha, hvor har de taget fis på ham! Hold kæft, et nummer! Denne gang klarer han den ikke, staklen!
- Han klarer den helt sikkert ikke, ham kan ikke! Han kan umuligt vække han op igen! Han er rådden! Et nummer! Kraftidioter! De sagde, han havde været død i tre dage! Mindst en måned! Hvor pinligt! Stakkels Jesus!
- Jeg siger, han alligevel klarer den! Han er en hellig mand, der gør mirakler op til en måned efter at folk er gået i forrådnelse!
- Jeg siger, det kan han ikke!
- Skal vi vædde?
- Vi vædder!
- Ja! To skilling! Tre skilling! Ti skilling! Så meget du vil!
- Skal jeg tage dem? Du stoler på mig? Det gør han! Gør alle det? Godt, jeg tager mig af pengene!
- Rolig, nå, hør nu efter! Alle knæler ned, stille!
- Hvad laver han?
- Derovre, han beder.
- Ti så stille!
- Halløj! Stå nu op, Lazarus!
- Ih! Det kan han sige fra nu af til dommedag, han vrimler med orme, det er bare dem, der kommer ud! … Stå op? …
- Stille! Han er kommet op på knæ!
- Hvem? Jesus?
- Nej, Lazarus! For satan, se der!
- Hold op, det er umuligt!
- Lad mig kigge!
- Se der! Han kommer, han kommer, han står oprejst, han kommer, han kommer, han falder! Han kommer, kommer op, han står op! …
- Et mirakel! Åh! Mirakuløst. Åh, Jesus, gode milde, og jeg som ikke troede på det!
- Bravo, Jesus!
- Jeg har vundet væddemålet, hit med dem. Hej! Nu ingen numre!
- Jesus, bravo!
- Min pung! Den er stjålet! Stop tyven!
- Bravo, Jesus!
- Stop tyven!
- Jesus, bravo! Jesus! Bravo! … Stop tyven!

*

- Dario Fo.

mvh
Simon
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Anonym
03/05/2024 21:06
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
Hilsner
af Tikka
03/05/2024 09:21
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Nyheder fra DR
Hamas tager til våbenhvileforhandlinger..
04/05/2024 05:38
Droneangreb i Kharkiv: Tre såret af vra..
04/05/2024 02:21
WHO er bekymret for muligt blodbad i Raf..
04/05/2024 01:33
Tre anholdt og sigtet for drab på sikh-..
03/05/2024 23:53
Amerikansk kongresmedlem sigtet for korr..
03/05/2024 21:52
Nyheder fra Religion.dk