annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15703557
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383558
Et andet syn 1992840
Åndelig Føde 1529234
Jesu ord 1524620
Galleri
Vinter Nytårs Løbehilsner fra Nordjylland
Hvem er online?
0 registrerede 428 gæster og 39 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet

Hej RM..

Nådada, så der hostes også dér, puha, ja det er ikke spor rart, hverken pollenallergi eller sådan en omgang lungebetændelse, der tar sin tid, ja man (det er mig) er faktisk ved at blive ret vanvittig (som det ses), selv røgen smager ikke, derfor heller ikke rigtig kaffen, men i guder hvor jeg er træt af the, og har det lidt som befandt jeg mig i en vinterkrimi uden snespor på taget, hvilket så igen også er et noget besynderligt sted at lægge sine spor fra sig.

Så ja, det er lidt sjovt sådan at indleve sig i guldalderdrengenes oplevelsesrum og humor, særlig i det Frederiksberg’ske, hvor Ebbe Rode naturligvis ikke tilhører dem, men dog havde kontakt med flere af dem, og så er det jo en noget anden og mere underfundig humor end hvad vi ellers præsenteres for i dag, ka’ man sige. Og man bliver nu engang nødt til at finde ud af sig selv, når man ikke ka’ udholde at være i sig, så at sige, så i den forbindelse er fortællingerne jo en helt vidunderlig udvej, og så er der så mange af dem, altså fortællingerne. For øvrigt bryder jeg mig heller ikke særlig meget om vor tids blodrus ud i voldsorgier, så der ér kun at spole tilbage til tider hvor antydningens kunst og sproget var mere raffineret – og hvor ville man dog ønske, at alle disse ”stand up’sere” ville sætte sig ned igen, men det taler vist ikke særlig meget for, hvorfor jeg igen sukker.

Imidlertid var det nu rart at se, at jeg ikke er ene om at være ”spruttende kineser” på denne besynderlige og til tider gudbenådede debatportal, – gu’ve’ om lægprædikanten” fik dén med sig, ahh mon dog ik', gnæg-gnæg! – selv om det må være yderst irriterende for øjne, ører, næse og mund, sådan at sprutte i pollen, hvortil kommer, at det slet ikke er spor pænt af mig at sidde her og glæde mig over et kollektivt ubehag; men udover at jeg aner problemets omfang, ser jeg pludselig sneglehuset for mig som attraktivt alternativ, og sig mig engang, ku’ du mon mistænkes for forsøg på at lure disse små sneglebasser deres hexia de tricks af, hva’ RM? ;))
Ak ja, man må se det lidt komiske i det plagsomme, selv om det til tider ka’ volde problemer – det var han forresten også god til, Ebbe Rode; en herlig mand, fyldt med gode fortællinger, det var hvad han var:

Ved festen på »Avenue« i anledning af
det nye Morskabs-Museum på Frederiksberg Runddel

Jeg så dem jo alle, da jeg var dreng –
Ja, nogle hørte jeg fra min seng,
for vi var jo naboer til revy’n,
hvis omkvæd gav genklang i kunstnerby’n.
Så ofte har viserne aftenen lang
været den lille drengs vuggesang.

Men snart blev gærdet mit stamparket,
hvor jeg så mine stjerner på fribillet.

Ak Soffy, Soffy med »pagehår«!
Jeg husker dig, som det var i går.
De hjulede ben og den skæve mund
på én gang ravgal og stjernestund.
Sligt møde går ikke den dreng forbi,
som næres af gøgl og fri poesi.

Men fler blev til fler fra vindue og vej,
som alle for altid tog plads i mig.
Her kommer Alstrup med gudesmil,
her Henrik Bentzon for fuld profil,
her Frederik Jensen på kort visit,
Erika, Ludvig og Marquerite,
men alle gi’r farve til vor allé,
én dag fru Nansen og én Storm P.

Ja, Storm, Storm P., mangfoldige Storm,
indesluttet og dog enorm,
Sokkelunds vartegn og midtfigur
at se ham og Alstrup på slentretur
ku’ gøre en scenegal yngling stum,
og stå som et livs privilegium.

De tripper fra vest og de iler mod nord,
og er alle perler på samme snor.

Nu snor den sig mod os, snart kommer den ind,
og skulder mod skulder, kind imod kind
ser vi sammen glade og længselsfuldt hen,
til at Runddelen skal på komedie igen.

- Ebbe Rode – Mit Frederiksberg, erindringer fra Sokkelund Herred, 1994.

*

Nå, nu vil jeg skrog, ta’ mig en middagslur, men læs den selv RM – dog ik’ midt i hosten – den gør godt. Og så i øvrigt, glædelig weekend ;)

Simon
Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Min ”religion”
af Anonym
27/04/2024 08:48
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Bagagefolk i Københavns Lufthavn har ge..
27/04/2024 10:29
Norge forment adgang til internationalt ..
27/04/2024 10:02
Bagagefolk i Københavns Lufthavn har ne..
27/04/2024 09:41
Grøn-billetter udsolgt på rekordtid
27/04/2024 09:29
Københavnske skoler skal have hjælp ti..
27/04/2024 09:13
Nyheder fra Religion.dk