annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15692312
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382603
Et andet syn 1992154
Åndelig Føde 1526479
Jesu ord 1523791
Galleri
ER DU GAL MAND
Hvem er online?
3 registrerede Hanskrist, Arne Thomsen ,(1 usynlig), 583 gæster og 180 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet

Hej RM..

Jeg glemte skam ikke Tanne – navnet dér, passer ligesom bedre til den unge dame – men efter at ha læst omtrent halvparten af Breve fra Afrika 1914-31, blev jeg for en tid mæt i hendes rosentale. Men ihh, hvor det dog synger, sproget, med billeder der danser let henover linierne, om familiekonflikters sorg, så man ser sig i et stjålent øjeblik fra petroleumsskæret, siddende ved hendes bord med blikket på de nøgterne analyser der sirligt snor sig med til tider hjerteskærende forsvar overfor mor, der tungt sidder på familiens pengekasse – for heller ikke dengang købte man mis i sækken – samt mængder af allusioner vedr. de personligste forhold med vægt på karakterer i læste forfatterskaber, hvoriblandt Lagerlöf indgår. Ting der kort forinden er hændt, og frygten om det sandsynligt forestående. Hun havde begreb om virkeligheden tingene udfoldede sig i, den smukke dame, derude på farmen – der var nu først senere at hendes udseende led under sygdommen, se bare billeder af hende som ung, til hest m.m., smuk og karakterfast forekommer hun bestemt at være. Det handlede meget om en smertelig økonomi der ofte greb og rystede hende, men alligevel stod fruen skam hver gang op efter en dags fortvivlelse, kampklar og frisk til at gribe dyret i struben, og ryste nogle penge ud af ham derinde i banken. Og det lykkedes skam flere gange. Hun kan skrive, så øjeblikket fryses fast, men var jo kreativ langt udover det sproglige, så man bare nyder at befinde sig i hendes selskab, selv om betragtninger der foldes ud er sket før min egen mors fødsel.
Biografier og breve tillader os at komme personen bag fortællinger lidt nærmere, og selv om det for det meste er fortællingerne man elsker at svæve i, og derfor holder allermest af dem, er det ikke altid dumt at vide hvordan en forfatter har tænkt og levet, og under hvilke omstændigheder dette liv har udfoldet sig, også selv om det minder lidt om en snagen i et ukendt menneskes intimeste dagbogs eller brevskriverier. Men ærlig talt, holder jeg nu mere af historierne, og glemmer aldrig, da jeg første gang læste Den afrikanske farm, og kort derpå Babettes Gæstebud, den lille historie, der minder meget om den senere film, og som jeg synes var fortræffelig. Og selvfølgelig kan man lave gode film her i Danmark, forudsat man finder skuespillere, ikke bare kopier…

Har flere gange set dette sidste interview, med øjne der gløder i så intenst et nærvær, at det skrøbelige lille menneske helt blegner. Måske vejede hun på det tidspunkt i omegnen af 40 kg., et forsvindende lille menneske, men hvilken udstråling. Hvor må de senere år ha været en lidelse for hende. Der er så meget der gør indtryk, hvad hendes bøger angår, det er jo heller ikke helt uden grund hun værdsættes verden over – og tænk engang, nu også i Danmark ;)

Jeg er lidt vild med Hr. Jørgensen, har fået en raptus, det sker – ikke så sjældent. Også nummeret du dér leverer husker jeg brændende intenst, så tak for gode tryk på ørerne dér også ;)

Vender snart tilbage med lidt ordballet, ka du tro – nyd en god aftning under de tunge skyer; i guder hvor jeg gruer for vores kælder, suk…

mvh
Simon
Seneste indlæg
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Hanskrist
25/04/2024 23:58
Min ”religion”
af Hanskrist
25/04/2024 22:54
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
USA har startet genopbygning af bro, der..
26/04/2024 00:31
Ekstremt vejr skyld i dårligste vinprod..
25/04/2024 22:14
Zelenskyj retter direkte tak til Danmark
25/04/2024 21:10
Norsk politi afslutter efterforskning i ..
25/04/2024 20:35
Dansk forskning viser sammenhæng mellem..
25/04/2024 20:17
Nyheder fra Religion.dk