annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15729413
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2386201
Et andet syn 1994536
Åndelig Føde 1533860
Jesu ord 1526471
Galleri
Mit russiske ikon.
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 210 gæster og 71 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet

Ohøj hønsemand..
”jeg bryder mig ikke om mit digt (hvis det i det hele tages kan kategoriseres som et digt), og synes ikke det er særligt godt. Nøjagtig som i skolen, hvor jeg ofte fik stil tilbage med karakteren 03 vedhæftet engang kommentaren, bedre held næste gang”.

- Nej, men det er ingen let sag at skabe et godt digt, det må jo ånde af et eget liv der åbenbares når du folder det ud; dén slags værktøjer og kundskaber lærte ingen børn i nogen skole i vores tid. Nogle børn kedede sig derimod bravt over matematikken eller andet, og fabulerede derfor i versefødder eller tegnede tankerne ud i drømmebilleder – havde man heldigvis en far og mor der selv forstod og underviste i den slags, ja så var levefoden jo lige ud og så til højre, desuden var der jo så god kritik at hente. Desuden virkede værktøjet tillige så besynderligt og forunderligt, at det løsnede noget udviklende, og mange udviklede så deres egen streg eller form indenfor deres art, hvor indtryk fra særlige oplevelser med tiden så ku’ trykkes ud med personligt anstrøg – men ikke overhovedet uden kamp til stregen, for ligegyldigt hvilket erhverv nogen dygtiggør sig i, er det en slidsom bevægelse, og desuden udvikler poeter en særlig selvkritik for detaillen, poesien ska’ jo virke og det virkningsfulde leve som en sommerfugl, selv om det har været et elefantarbejde at få det til at flyve med vinden…
J. V. Jensen smed fx samtlige notater og rettelser ud i skraldespanden, de eneste efterladenskaber fra arbejdsprocessen er vist et manus fra Kongens Fald, foræret til en ven, ellers ved ingen noget særligt om hans tankearbejde. Det er et slidsomt arbejde hønsemand, og det er ikke engang sikkert det er sliddet værd, ja det er bare at tænke på alverdens store poeter der helt er gået i glemsel, hvor fx kun få ville forstå Horats eller Vergils tankebilleder, idet de er lige så spøgefulde og samtidsorienterede som excentriske politiske sager er for os dag. Så det er altså ikke for at noget ska’ se godt ud, at poeter skriver – i såfald bliver de i hvert fald hurtigt popsangere -, mere fordi det er deres værktøj til at formulere indtryk livet sætter sig af spor i dem. Det er de færreste poeter der er anerkendte i dag, hvor kun få af dem der har råd til at købe sommerhus i Kandestederne. Vil du hurtigere ha’ et sommerhus dér, så bliv i stedet advokat eller økonom, men vil du derimod forme billeder på særlige indtryk noget har gjort ved dig, så brug ordene, hvis du da ikke i stedet for fingre har en pensel ;)

Mvh
Simon
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Anonym
29/04/2024 20:27
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Nyheder fra DR
Morten Frendrup scorede, da Genoa sikred..
29/04/2024 23:49
Houthierne: Vi har angrebet to amerikans..
29/04/2024 23:46
Politiet anholder pro-palæstinensiske d..
29/04/2024 22:53
Flere politibetjente skudt i USA
29/04/2024 21:43
Gérard Depardieu skal for retten til ok..
29/04/2024 21:25
Nyheder fra Religion.dk