annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15887480
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2399643
Et andet syn 2004214
Åndelig Føde 1606138
Jesu ord 1534708
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
0 registrerede 553 gæster og 157 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Følelser kontra fornuft.

Kære Zenia.

Du skriver om ydmyghed, og her er jeg enig med dig - dog ikke overfor mit "hjerteblod" (dejligt ord smiler ), men overfor det at være til - og det fører mig direkte til din omtale af teodicéproblemet (klik) - kort sagt: Hvis Gud er god, hvorfor så det onde?

Her er min holdning den, at spørgsmålet er en følge af et selvforkælende menneskeligt snæversyn.
Dermed mener jeg, at for årsagen til universets eksistens (ikke det bedste udtryk, men ordet Gud, synes jeg, er så misbrugt) kan det vel ikke alene være den lille bitte forekomst af noget biologisk på en enkelt planet i en af de nærmest utallige galakser, som vi kalder mennesker (os selv), der er mere centralt end alt muligt andet.
Det er simpelthen for nærsynet.

At være er en gave - ikke noget, man kan kræve - det er i hvert fald min påstand - eller rettere, det er sådan jeg oplever det - og den kristne arvesynd er ikke en idé, jeg bifalder (Derimod tror jeg , at "den psykologiske arvesynd", barndomstraumer, som af psykologer hævdes ubevidst at videreføres fra generation til generatiom - til skade for vore muligheder for at udfolde vores fulde mentale potentiale - er en reel og væsentlig hæmmende faktor for os - menneskeheden).

Genfødsel, som du nævner, er jo - ligesom kristendommens "Himlen" og "Guds Rige" religiøse idéer - som kan afhjælpe savnet af en "mening med det hele" og for mig er det lige så sandsynligt, at det er sandt som, at det er løgn. (I hinduismen er genfødsel som lavkaste jo en følge af "dårlig karma" i et tidligere liv, hvilket på grusomste vis "retfærdiggør", at de undertrykkes).

En noget mere enkel og for mig mere overbevisende religiøs idé er den, der er udtrykt i

LUKASEVANGELIET KAPITEL 17, VERS 20 OG 21:
V20 Da farisæerne spurgte Jesus,
hvornår Guds rige kommer,
svarede han:
”Guds rige kommer ikke, så man kan
iagttage det; V21 man vil heller ikke
kunne sige:
Se, her er det! Eller: Se dér! For Guds
rige er midt iblandt jer.”


og i

THOMAS EVANGELIET LOGION 113:
Hans disciple sagde til ham:
”Hvornår vil riget komme?”
”Det vil ikke komme efter forventning.
De skal ikke sige: ”Se her!” eller: ”Se der!”
Men faderens rige er spredt over
Jorden, og mennesker ser det ikke.”


Det er jo så det, der for mig samler det hele i, hvad der for mig er "tilværelsens mirakel" - her og nu - som vækker min aktive kærlighed til verden (som jeg endda selv er en del af) - som får mig til at holde af mine medmennesker og af klodens klima - og som sætter mig i gang hver dag med den smule, jeg er så lykkelig at få lov at kunne gøre smiler

I øvrigt er det mit indtryk, at du lever ganske meget stort set på samme måde smiler

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Anonym
15/05/2024 06:33
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Kosovos præsident om dansk fængselsaft..
15/05/2024 05:38
Boeing i nyt stormvejr: Anklages for at ..
15/05/2024 02:59
Efter brokollaps i Baltimore: Containers..
15/05/2024 01:41
For tredje gang ligger der en haj på fo..
15/05/2024 00:41
Tidligere advokat for Trump grillet unde..
14/05/2024 23:47
Nyheder fra Religion.dk