annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15738219
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2387905
Et andet syn 1995517
Åndelig Føde 1535871
Jesu ord 1527186
Galleri
Hønseskidning i Svaneke
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 142 gæster og 253 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Fundamentalistisk rationalisme

Hej Treram.

Du skriver - som den eneste ateist her på Trosfrihed.dk - om dit livssyn:
Citat:
- vores livssyn er baseret på virkeligheden, på videnskabens landevindinger, på den sunde fornuft -
Hvor mange mennesker, der hører med under "vores", ved jeg ikke, men du kan roligt medregne mig - og, vil jeg tro, langt de fleste mennesker blinker

For mit vedkommende kan jeg tillige følge dig i en ateistisk afvisning af primitive guds-forestillinger, hvad jeg også flere gange har nævnt.

Når du bruger udtrykket "virkeligheden", går jeg imidlertid ud fra, at du hermed mener den del af det eksisterende, som kan iagttages, måles og vejes osv. v.hj.a. vore menneskelige evner.
Men næsten alle er da vist enige om, at der eksisterer mere virkelighed, end hvad det er lykkedes os mennesker at iagttage eller observere.
Og det er jo så, når vi kommer hertil - udover det daglige praktiske liv - at jeg synes det bliver spændende - og hvor vi mennesker går i mange forskellige retninger.

Naturvidenskaben har sin kosmologi og sin kvantefysik med masser af ikke-afklarede forhold - og hvor meget eksisterer der udover de områder, som naturvidenskaben kan udforske?
Det mener jeg også er ubesvaret - se f.x. dette (klik).

Oveni kommer så spørgsmålet om, hvor sandsynligt det er, at vores dyreart - med vore trods alt begrænsede evner - at vi kan opfatte hele virkeligheden?
Det for mig at se mest sandsynlige svar er, at det kan vi ikke.

Albert Einstein citeres for ordene:
Citat:
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
og
Citat:
The only real valuable thing is intuition.

Det er så her, jeg ikke er nået længere end til at verden - så meget vi end ved - alligevel er ufattelig.
Vi kan tro, at vi engang osv. - men det kan jo foreløbig ikke være andet og mere end en tro.

Alle (næsten) er vi dog enige om, at verden eksisterer, er verden er, og at forestille sig det modsatte - at verden ikke er, det magter vi simpelthen ikke.
Men jo nærmere jeg kommer perspektivet, at verden ikke er, jo mere er verdens væren for mig et mirakel - noget vidunderligt og ufatteligt.
Det er jo ikke just stort og flot, men det giver mit liv mening blinker

(Bemærkninger: I f.x. buddhismen eksisterer jo den opfattelse, at "verden" er en illusion - og det gør jo ikke Einstein til en buddhist - og begrebet mirakel behøver jo ikke nødvendigvis at indbefatte en gud)

M.v.h. Arne smiler

P.S.:
Ordene, du tillægger mig:
Citat:
"ateismen har intet livssyn i bred forstand, Ateismen er tom udover det beskrevne nej."
er ikke mine, men en ateists der som læser kommenterede den klumme i dagbladet Information, som jeg indledte denne tråd med.
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
30/04/2024 14:16
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Nyheder fra DR
Se billederne: 1. maj markeret verden ov..
02/05/2024 00:00
Missilangreb i Odesa igen, igen: 13 er s..
01/05/2024 23:16
Arizonas senat forkaster abortlov fra 18..
01/05/2024 22:07
21-årig kvinde løsladt i mørklagt ter..
01/05/2024 21:51
New York vil føre voldtægtssag mod Har..
01/05/2024 20:49
Nyheder fra Religion.dk