annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15889555
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2399871
Et andet syn 2004414
Åndelig Føde 1606886
Jesu ord 1534795
Galleri
Vinter Nytårs Løbehilsner fra Nordjylland
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 572 gæster og 47 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Anonym
Emne: Re: Den Evige Filosofi

Kære Hanskrist,

Citat:
thomas i nye testamente findes ingen diskurs om "det lille selv" contra "et" eller "det store selv". Og dine citater var malplaceret i den sammenhæng for ihvertfald var det tydeligvis ikke en diskurs om "det lille selv" contra "det store selv". Et menneske der uhildet sætter sig ned og læser Nye Testamente fra ende til anden, vil ikke konkludere: dette var en tale om "det lille selv" contra "det store selv".


Nu bruger du selv ordet "diskurs", så jeg svarer dig i dette sprog.

Og mit svar er:
Du tager helt fejl. Du finder netop "en diskurs" om det lille selv vs. det store Selv. Du finder ikke disse ord, nej, men du finder andre ord, der netop tilhører denne "diskurs"; enten i form af at referere til det lille selv og det store Selv direkte, eller i form af at referere til det, der virker nedbrydende eller opbyggende i erkendelsen af det store Selv.

- Livet i denne verden vs. livet i den næste. Jorden vs. himlen. At være af denne verden vs. ikke at være af denne verden. Legemet vs. Ånden. Kødet vs. Ordet. At have djævelen til fader vs. at have Gud til fader. Denne verdens ondskab vs. Guds rige. Ikke at fatte Guds ord vs. at fatte Guds ord. Løgnen vs. sandheden. At leve udelukkende af brød vs. at leve ved Guds ord. At have hjertet dækket med fedt vs. at forstå Jesu tale. Ikke at vende om som et lille barn vs. at vende om og tage imod Guds rige som et lille barn. At ophøje sig selv vs. at ydmyge sig selv. At vælge døden vs. at vælge livet. Ikke at være genfødt vs. at være genfødt. (Og listen fortsætter!).

... Men du forstår muligvis ikke "diskursen" om det lille selv vs. det store Selv (som du kalder den).

Og jeg kan kun sige: Fred være med det engel
For du virker ærligt talt ikke særligt interesseret - du har din helt egen dagsorden. Ubehøvlet skriver du visse personers navne med småt og andres med stort. Kort sagt så frastødes jeg af din facon og ønsker ikke at debattere med dig, før du forbedrer dig.

Fred,
Thomas
Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Slut med afgørende kvindelandskampe i f..
15/05/2024 11:19
Hundredvis af vrede og chokerede fængse..
15/05/2024 11:15
Tryg trækker sig fra Copenhagen Pride
15/05/2024 11:12
Otte terrordømte bor på Kærshovedgår..
15/05/2024 10:31
Zelenskyj aflyser besøg i Spanien og Po..
15/05/2024 10:10
Nyheder fra Religion.dk