annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Blue Mind og Green Mind
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 73 gæster og 215 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Den Evige Filosofi

Hej Thomas.

Ja, de nærmere detaljer - ligheder og forskelle - i Aldous Huxley's og Ken Wiber's opfattelser af, hvad vi ofte kalder "virkeligheden", hvor de vel begge integrerer - medinddrager i en helhed - hvad vores (synes vi jo selv) fantastiske dyreart har opnået af indsigt, erkendelse, intuitive oplevelser og hvad der ellers findes i vores bevidsthed (og i det ubevidste i os), det ville jo nok være et ret så omfattende studium.

Naturligvis inkluderer de begge naturvidenskabens indsigt, men de giver den ikke monopol på hverken indsigt eller erkendelse, og mon ikke man kan sige, at de begge er opmærksomme på i hvilke sindstilstande mennesket oplever verden som noget andet end én selv - i modsætning de tilstande, hvor mennesket har mulighed for at opleve sig selv som værende verden - omend en forsvindende lille del af den blinker

I hvert fald Huxley (men jeg tror også Wilber) peger på sindstilstande, som vi kender fra bjergprædikenens saligprisninger i kristendommen: Ren af hjertet og fattig i ånden.
"Ren af hjertet" er vel ret ligetil at forstå, som sindet fri for vrede, smerte, begær, sorg o.l.
Men med "fattig i ånden" er det jo straks lidt vanskeligere.
Det er jo nok ikke det samme, som det vi forstår ved åndssvag, men ser man det i sammenhæng med de andre i bjergprædikenen, der saligprises:
- de, der sørger
- de sagtmodige
- de, som ønsker retfærdighed
- de barmhjertige
- de, som stifter fred
- de, som forfølges
så er mit gæt at det er de ydmyge, som ligger nærmest i betydning - de, der ikke er storskrydende om deres egne åndsevner.

Og det er så her muligheden er, for at ens lille selv kan indgå i det, der er - som vi ikke kan beskrive, og heller ikke fatte.
Så bruger vi ubehjælpsomme ord, som Gud, den guddommelige virkelighed, Brahman, Nirvana for det, som vi kun fornemmer - til tider måske ligefrem oplever - ER.

Man kunne måske også kalde det samhørigheden med Altet.

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Troens frihed
af Tikka
03/09/2025 00:05
Misforståelsen
af somo
02/09/2025 09:15
GT og NT
af Hanskrist
30/08/2025 11:04
Lys
af Hanskrist
29/08/2025 19:36
Den religiøse spirituelle dimension
af Hanskrist
24/08/2025 12:04
Nyheder fra DR
Thorbjørn Olesen slutter åbningsdagen ..
04/09/2025 21:57
Borgmester afviser søgsmål mod Miljøs..
04/09/2025 21:15
En død og flere såret ved knivstikkeri..
04/09/2025 20:39
Dansk Flygtningehjælp efter dødeligt m..
04/09/2025 20:18
Nyt jordskælv har ramt Afghanistan
04/09/2025 19:46
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Rubio: Anerkendelse af en palæstinensis..
04/09/2025 19:09
Randers-borgmester vil efteruddanne ansa..
04/09/2025 19:04
Israel hævder at kontrollere 40 procent..
04/09/2025 18:50
For 500 år siden var han Danmarks mest ..
04/09/2025 18:00
Aarhus-band leder efter tro, håb og til..
04/09/2025 18:00