annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15673949
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381190
Et andet syn 1990892
Jesu ord 1522914
Åndelig Føde 1520987
Galleri
September Rødhus strand
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 204 gæster og 158 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Den Evige Filosofi

egoet, barnet contra new age tidsåndens højere religiøse selv

det er barnet (egoet) individualitet og mangfoldighed, spraglet ustyrlig vækst i alle retninger,,, imod den gamle, oldingen, demensen, og monisme, Den Ene og Det ene og Det eneste

vestlig spiritualitet (psykoanalyse eksistentialisme) imod øst, vore dages teosofiske nyreligiøsitet, new age buddhisme og yogi filosofi


tidsånden der angriber egoet, barnet, eller vores ego-self og individualitet, selvstændighed og suverænitet,,, angriber også sproget som et instinkt hos barnet,, et instinkt der godtgør at vi ikke er født som tabula rasa,, hvert barn, individ fødes til at sætte sig selv igennem sprogligt set, hvor det ønsker at forklare og tyde og tolke alt der har dets inderste interesse, eller er af ultimativ vigtighed for det, har fanget dets interesse (barnet har altså noget på hjertet, i sinde, og det viser sproget som et instinkt (her må vi også tænke på Platon og Jung). Men ifølge new age, tidens ånd, skal man som michael belærer os det slet ikke tænke, slet ikke være til i kommunikation og sproglighed, sproget som et instinkt der vil ha et udtryk hos alle benægtes som noget afgørende betydningsfuldt og helt essentielt der mangedobler vores intelligens,,, men man skal påduttes østens visdum om tavshed, stumhed og dumhed, om den store tomme intethed, hvor mennesket opløser sig selv og sin individualitet, kreativitet og duelighed, i en pessimistisk resignation, hvor atman flyder ud i Batman eller Brahman og mister sin betydning, eksistens og liv, går til grunde. En form for frivillig selvudslettelse,, og ja vi kan jo spørge tibetanerne og andre buddhister og hinduerne, yogi filosoffer, om hvor frivilligt det er. For det er jo en tradition der kræver tavshed og lydighed, meget værrer end kristendommen der er diskuterende, diskurs orienteret, og altså kritisk tænkende, sådan søsatte Paulus kristendommen som kritisk tænkende og debatterende, hvor man skulle lovsynge med sin forstand om de religiøse mystiske forhold ved tilværelsen.




Her lige lidt til Thomas der interesserer sig for mystik og har lidt sans og forstand på det efter min mening:

Nicolas Berdyaev "Freedom and The Spirit", side 260:

But mysticism contains other dangers too. It may take the form of the extinction instead of the illumination of man's psyche, that is to say, of the concrete multiplicity of human personalities. The problem which confronts us is that of the One and the many. Mysticism always moves from multiplicity towards the One; it leaves the world and man in order to reach God. It is above all the way of detachment. Multiplicity is lost in unity and soul in spirit. But man's being is an aggregate in which spirit, soul and body are unified. In Yoga, as in the system of St. Ignatius Loyola, mystical experience is to some extent "mechanized", and the "psychical" element in man is eliminated. It was the same in Quietism, in which the individual human soul disappeared. The mysticism of the One in Plotinus and Eckhart does not solve the problem of the mystical meaning of human individuality and personality. The mystical theosophy of the Cabala, Boehme, St. Martin, and Baader is of quite a different nature.

Kritikken fra Berdyaev af gængse former for mystik:

It may take the form of the extinction instead of the illumination of man's psyche.

It is above all the way of detachment. (som overhovedet ikke stemmer med Jesu personlighed, han er så involveret, så følelsesmæssig berørt og så lidenden og elskende (han knytter sig og udsætter sig selv for heftige sindsbevægelser), han er om noget sindsbevægelsernes mand, modsat Buddha idealet (Harald Høffding))

Multiplicity is lost in unity and soul in spirit.
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Anonym
23/04/2024 08:15
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
22/04/2024 22:41
Vigtige præciseringer
af Anonym
22/04/2024 16:51
FEJL VED TRÅDENS OVERSKRIFT?...
af Anonym
22/04/2024 16:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Arne Thomsen
21/04/2024 22:10
Nyheder fra DR
Russisk droneangreb på Ukraine sårer n..
23/04/2024 09:59
Assistent for tysk EU-parlamentariker er..
23/04/2024 09:54
Dansk minister håber, at britisk Rwanda..
23/04/2024 09:07
Overgravet kabel giver forsinkelser og t..
23/04/2024 08:56
Nedlægger arbejdet på andendagen: Milj..
23/04/2024 08:29
Nyheder fra Religion.dk