annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Jorden
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 518 gæster og 62 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Hjertets fred og forvandling

Hej Thomas.

Dejligt at læse ord fra dig, ord der - til en afveksling - ikke er fyldt med, hvad jeg opfatter som, svinske og hovmodige nedrakninger (Som svinedyrlæge har jeg været vant til megen stank og råddenskab, så måske er det derfor, jeg bedre kan udholde "mosten" blinker ).

Jeg forstår selvfølgelig, at du væmmes, men dér, hvor jeg kommer i tvivl, er i spørgsmålet om, hvordan man forholder sig til den slags.

Det mest ligetil er selvfølgelig at ignorere - uden hensyntagen til, hvad det er, der driver en sådan debattør til nedladende aggressivitet.
Det har jeg omsider valgt at gøre for en enkelt debattørs vedkommende, erkendende at det ikke er muligt for mig at nå ind til dennes egentlige behov og motivation.
Det er egentlig et svigt, fornemmer jeg, men jeg må erkende at mine begrænsede evner her ikke slår til.

Men så er der jo også den mulighed at gå i dialog - ignorerende svineriet - men fastholdende emnet.
Det har jeg også gjort - dels af nysgerrighed efter, hvad der gemmer sig bag en sådan udvist psyke - og dels fordi der fortsat kan være emnemæssig substans at finde (Jeg må nok indrømme, at det ofte minder ikke så lidt om en tur i Zoologisk Have blinker ).

Det psykologiske lader jeg selvfølgelig ligge (uanset at der for mig tegner sig billeder) selvom meddebattørerne ikke just holder sig tilbage her, men de mange ofte nedladende og kritiske bemærkninger kan af og til - nok utilsigtet - indeholder noget, der kan inspirere mig.

Tag nu tilfældet med debattøren, der kalder sig Ole Bjørn.
Han trækker pludselig begrebet: virkeligheden, frem.
Det har han gjort tidligere, og det "fik en klokke til at ringe for mine øren", som jeg dog ignorerede.

Men nu gjorde han det igen, og denne gang greb jeg inspirationen:
Hvad er "virkeligheden"? (ikke bare virkelighed, men virkeligheden).

Som Ole udtrykte sig, så det ud til, at Ole var helt sikker på, hvad virkeligheden er.
Og det gik omsider op for mig, at Ole (nok uden at vide det selv havde peget på noget af langt større dybde).

Nu viser det sig jo så, at Ole havde peget på et begreb, der er født af Mester Eckehart
http://da.wikipedia.org/wiki/Virkelighed
en af Vesteuropas helt store mystikere
http://da.wikipedia.org/wiki/Mester_Eckehart

Godt gået af en "rationalist" (en der alene accepterer det rationelle og som fornægter alt andet - Ole dog med en meget lille "kattelem" til kunst og filosofi).

Men jo mere jeg tænker over det, jo stærkere bli'r mit indtryk af, at "virkeligheden" rummer svimlende dybder (Her slår Oles "kage, der mangler et stykke" ikke til for mig blinker ).

Så Thomas, uanset hvor inspirationen, nok ret så utilsigtet, kom fra, så glæder jeg mig over, at begrebet virkeligheden kom frem i lyset, og jeg håber på at du vil fortælle om, hvis dette begreb siger dig noget, som du har lyst at skrive om.

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Fare for, at stilladset ved Børsen kan ..
28/04/2024 21:48
Biden og Netanyahu har talt sammen
28/04/2024 20:46
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Brøndby snubler i guldkampen, men undg..
28/04/2024 18:21
Nyheder fra Religion.dk