annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Tillich om Helligånden
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 475 gæster og 40 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Simon
Emne: Re: Denne her gjorde indtryk på mig ...

Hej Zenia..

Du ville ellers ha' godt af at beskæftige dig med noget andet end al den overtro..;)

"Undrer mig imidlertid stadig over, at du konstant afviser noget, du indrømmer, at du INGEN erfaring har med".

- Du drømmer ikke om hvor mange skøre indfald overtroiske mennesker gennem tiden har tilført vores fælles verden. Vi klarer fint at gennemskue også religiøs overtro, uden selv at være overtroiske - helt som vi klarer fint at gennemskue konsekvensen af sygdomme og ulykker, uden først at udsætte os selv for dem. Nu må du tænke lidt grundigere efter Zenia!

"Hvad jeg her kunne bruge af ord for at anbefale dig muligheden for at udvide DIN horisont".

- Mystik udvider skam ikke menneskers horisont, tværtimod, så det har du fået helt galt i halsen. Der er skam ikke tale om anvendelige beskrivelser af noget eksisterende eller om metafysik (ideernes og begrebernes verden), men ret og slet om mennesker der opbygger verdensbilleder på fantasier helt uden referencer til eksisterende fænomener. Tænker du lidt efter, vil du sikkert forstå hvorfor idéen ”flyvende giraf” er helt uanvendelig som andet end en idé der refererer til fantasien derom, idet idéen jo ingen referent har til noget eksisterende udenfor fantasien.

Samme forhold gælder skam for overordentlig mange andre idéer, tilført af mennesker der synes at mangle spænding i livet og som af den grund skaber spændende påfund, der egentlig har til formål at tilføre dem lidt opmærksomhed i det sociale. Du kan finde rigtig mange røverhistorier alias den som Margit skabte, og som du åbenbart i stedet for at undersøge forholdet, slugte råt. Måske du burde lære at stille dig selv en række relevante spørgsmål, fremfor ukritisk bare at overtage meninger og idéer fra mennesker der lever af at sælge den slags? Først da bliver det relevant at spørge til modet Zenia. Der ligger intet mod i bare at overtage mytiske synspunkter fra mennesker der lever af at bedrage mennesker med fx fejlagtige beskrivelser af hjertets funktioner. Den form for mystik har i stedet en skadelig indvirkning, dersom nogen ukritisk overtager meningen og sidenhen tror, at hjertet tænker. Så du kan nok se at du er på fejlagtig kurs Zenia ;)

”Vi må så vist bare acceptere hinandens forskellighed. Jeg accepterer DIN ... gør du så også det samme med MIN??”.

- Vi ved i forvejen at vi som mennesker i øvrigt kan se forskelligt på dit og dat, men det betyder skam ikke at fx idéen du fremmer om ”det tænkende hjerte” pludselig må accepteres som en sandfærdig beskrivelse af hjertets funktion, vel Zenia? .
Problemet er jo akkurat, at det er forkert det du skriver. Og du kan vel ikke mene at nogen må acceptere noget forkert?

Mvh
Simon
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Brøndby snubler i guldkampen, men undg..
28/04/2024 18:21
Den irske regering vil sende asylansøge..
28/04/2024 17:02
Ukrainske tropper falder tilbage flere s..
28/04/2024 17:00
Nyheder fra Religion.dk