annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15845536
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2396318
Et andet syn 2001504
Åndelig Føde 1591110
Jesu ord 1533122
Galleri
Jorden
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 278 gæster og 177 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Simon
Emne: Re: Denne her gjorde indtryk på mig ...

Hej RM.

”For mig er "underkastelse" ikke lig med nogen offerrolle ... for mig er "underkastelse" i denne her sammenhæng, at både du og jeg er underlagt nogle livsvilkår, som hverken vi selv eller vores forældre/forfædre har bestemt”.

- Offerrollen knytter sig jo til underkastelse af autoriteter man pr def. overgiver sig til, og siden ser sig som offer for omstændigheder man er uden indflydelse på.

Men at erkende et livsvilkår på naturens præmisser som et faktum, er imidlertid bare en accept af et grundvilkår som mennesker i mange tilfælde forholder sig til med alternativer, nogle dog med idéer om en overnaturlig myndighed med meninger og hensigter om deres liv, osv.

Naturen er imidlertid ingen autoritet der sådan underkaster mennesker og det biologiske liv bestemte meninger og hensigter, den er bare et grundvilkår vi må acceptere og skabe en bedre naturforståelse omkring. Her kan kulturer så bygge livsvilkår op med gode betingelser for eksistens i en social grundstruktur, hvor vi så er underlagt en politik der er ret forskellig fra underkastelsen.

”For mig er "underkastelse" meget forskelligt fra resignation, opgivelse, offerrolle og passivitet. For mig er "underkastelse" en aktiv proces”.

- Når du m.a.o. underlægger dig en autoritet, befinder du dig altså midt i en underkastelsesproces der fører dig videre til hvad?

Mvh & god weekend..
Simon
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af Anonym
11/05/2024 18:03
Kristi himmelfart
af Anonym
11/05/2024 13:55
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Spanske ferieøer strammer alkoholregler
11/05/2024 17:33
Gode vejrmæssige betingelser for at se ..
11/05/2024 17:09
Miljøministeren vil gøre noget ved for..
11/05/2024 17:08
Team Esbjerg er millimeter fra DM-finale..
11/05/2024 15:38
Irsk deltager misser generalprøven til ..
11/05/2024 15:26
Nyheder fra Religion.dk