annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Et historisk fly, man helst vil glemme.
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 511 gæster og 48 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Denne her gjorde indtryk på mig ...

Hej Treram.

Jeg opdager, at jeg glemte at svare dig på:
Citat:
Du fremhæver gang på gang den brændende tornebusk, hvorfor gør du det??, hvis det ikke er fordi du tror på det.
Mit svar er, at pointen i denne beretning er forsøget på at definere guds-begrebet.

Vi hører jo ofte nok forestillingen om en ældre venlig herre, der sidder på en lille hvis sky og kigger ned på os mennesker, som han elsker - og den er jo nem at gøre grin med.
Men det er jo straks vanskeligere i tornebusk-beretningen, som jo er fælles for de tre monoteistiske religioner, hvor det eneste, der siges om denne gud, er: Jeg er den, der ER, eller som der står i alle kristusikónernes glorie: Den værende.

Så når man kritiserer - eller søger at latterliggøre - de tre monoteistiske religioners forestilling om, hvad de kalder Gud, så burde det ikke være den primitive ældre herre på den hvide sky, med derimod hvad beretningen om den brændende tornebusk fortæller.

Om jeg tror på denne beretning?
Det ved jeg ikke.
Hvis det kan oversættes til "det værende" (måske endda "verdens væren", så Ja.
Og hvis man også inddager den ukendte årsag til "det værende" (hvis der er en), så også Ja.
Men så er vi jo også langt væk fra ateisternes foretrukne hånebillede af den ældre herre på den hvide sky.
Så er vi langt væk fra en påstand om Gud, som en mand - eller idet hele taget som et væsen - men fortsat ikke fra Gud, som en kraft, der bl.a. skaber verden med dens naturlove - den kraft, som naturvidenskaben jo stadig leder efter.

Og jeg synes, det er et godt eksempel på, at der kan være noget af værdi, noget inspirerende, at hente i de gamle skrifter - forudsat at man går helt fordomsfrit til dem.
Og med helt fordomsfrit mener jeg, hverken en teistisk eller en ateistisk tilgang.

Det fordomsfri er nok også det, du ser, når du synes, at jeg "er med på noderne", når jeg svarer "de rigtige religiøse", for hvorfor på forhånd fælde dom over noget, vi ikke har nogen viden om? blinker

P.S.: Du er tilhænger af "tilfældighed". Det er naturvidenskaben da vist ikke. Der hedder det da vist, at alting har en årsag (et årsagssammensurium, som vi ofte ikke kan overskue). Selv i kvantefysikken (eller kvantemekanikken) synes det også at gælde, omend det ser ud til at årsag og virkning somme tider kan komme i omvendt rækkefølge. Men virkelig tilfældighed, har vi eksempler på det? Oplys mig gerne, hvis du ved noget smiler

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Talsmand for Det Hvide Hus: Vi håber p..
29/04/2024 05:02
Oklahoma i undtagelsestilstand efter tor..
29/04/2024 01:44
Fare for, at stilladset ved Børsen kan ..
28/04/2024 21:48
Biden og Netanyahu har talt sammen
28/04/2024 20:46
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Nyheder fra Religion.dk