annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
18 september Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 519 gæster og 56 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Mystik

hov hov Esther Zenia,, disse citater bragte jeg her på siden en god måneds tid før den 22 juli og Lars Sandbeck 's artikel.

Ingen har vel skrevet mere kritisk om fornuften end jeg har her på siden, som Kanti'aner et og andet sted, eller ihvertfald erkendelsesteoretisk orienteret og som Schopenhauer Nietzsche Freud psykoanalytiske orienteret er jeg selvfølgelig yderst kritisk overfor den rene fornuft, som dyrkes af ateister såvel som da ikke mindst også af de religiøse. Mange ateister tilhører rationalismen som tog over efter den falske metafysiske tænkning. Som om når den ene gud forsvandt så kom den næste og udfyldte hullet, fornuften.

Jeg synes rigtig godt om disse sætninger af G K Chesterton og jeg synes i det hele taget godt om G K Chesterton som jeg har sat pris på i mange år.

Men netop mange religiøse er efter G K Chesterton's mening så fornuftige så fornuftige omkring det de mener som de helt ukritisk og uden dømmekraft bare holder for sandt. Det er netop dem han mener vi ofte møder på "galeanstalterne", de er så overbeviste om det de mener at vi ikke kan argumentere og tale med dem, de er uden tvivl, de er uden dømmekraft, de er uden kærlighed, uden visdom og empati, så overbeviste er de om det de holder for sandt. Deres religiøse overtroiskhed, overtroiske vished, kommer før alt andet er det der menes og overløber altså dømmekraft (tvivl og usikkerhed der er den sunde normale indstilling) og empati og kærlighed og visdom.

mvh HansKrist

af hvem du har lært hvordan man ikke skal opføre sig, skal man da som rubæk lyve i et væk om paulus? ja det formoder jeg du mener, for du har jo sagt gang på gang når han lyver om paulus, "Peter du har ret i dette som i alt andet du skriver". Ha ha, siger jeg bare.
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Oklahoma i undtagelsestilstand efter tor..
29/04/2024 01:44
Fare for, at stilladset ved Børsen kan ..
28/04/2024 21:48
Biden og Netanyahu har talt sammen
28/04/2024 20:46
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Nyheder fra Religion.dk