annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15692312
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382603
Et andet syn 1992154
Åndelig Føde 1526479
Jesu ord 1523791
Galleri
Efterårsjævndøgn Rødhus
Hvem er online?
3 registrerede Hanskrist, Arne Thomsen ,(1 usynlig), 583 gæster og 180 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Anonym
Emne: Re: Bhagavadgita 2009, 2.del

Kære Arne,

Ja, netop!

Det er i virkeligheden indlysende, at vi bør bedømme indholdet. Sådan er det jo også med Jesus. Vi erkender ham som ét med det helligste, fordi hans vidnesbyrd om Gud trænger ind i vores hjerte og sår korn.

...eller sådan bør det være. Vi kan jo ikke bare "vedtage" per institution eller dogme, at han er Guds Søn (selv om mange vist desværre gør netop dette). Vi må lære ham at kende gennem hans ord og eksempel. Sådan var det også dengang. Folket hørte ham. Nogle elskede hans undervisning - nogle blev endda hans discipel. Men hos andre nåede ordet ikke ind, og de forkastede ham.

"Derfor er jeg født, og derfor er jeg kommet til verden, for at jeg skal vidne om sandheden. Enhver, som er af sandheden, hører min røst."
(Johannes 18, 37)

Men i dag virker det vigtigere at "diskutere teologi". Det er ikke hjertet, der drikker, men der gøres derimod en masse abstraktioner. I forbindelse med troen diskuteres f.eks. "korrelationen" mellem det "horisontale" og det "vertikale" - sådan talte Jesus aldrig. Han talte, så selv et barneøre kan forstå. Han talte moral og smukke karaktertræk. Han talte kærlighed og medfølelse (men han skabte ikke teoretiske modeller og begreber for troen). For det er hjerteguf, han kommer med, ikke begrebsmæssige abstraktioner og diskussioner.

Jeg føler sådan en kulde ved disse diskussioner, som jeg opfatter som aldeles tomme - det er som om, at det er vigtigere at føre diskussioner af Jesus i stedet for at spise og drikke ham. Hans ord og lære.

"Min lære er ikke min egen, men hans, som har sendt mig. Den, der vil gøre hans vilje, skal erkende, om min lære er fra Gud, eller om jeg taler af mig selv."
(Johannes 7, 16-17)

Netop sådan erkender man!

"Den, der har mine bud og holder dem, han er den, der elsker mig; og den, der elsker mig, skal elskes af min fader; også jeg skal elske ham og give mig til kende for ham."
(Johannes 14, 21)

Hvor ville jeg gerne, at folk satte sig i græsset, nøjagtigt som de gjorde dengang. Og lyttede. Ikke til præster med brede bederemme, lange kvaster og anden påklædning der skal signalere tro. Men til ham!

"Den, der er af Gud, hører Guds ord."
(Johannes 8, 47)

Venlig hilsen
Thomas
Seneste indlæg
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Hanskrist
25/04/2024 23:58
Min ”religion”
af Hanskrist
25/04/2024 22:54
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
USA er gået i gang med at bygge midlert..
26/04/2024 00:31
Ekstremt vejr skyld i dårligste vinprod..
25/04/2024 22:14
Zelenskyj retter direkte tak til Danmark
25/04/2024 21:10
Norsk politi afslutter efterforskning i ..
25/04/2024 20:35
Dansk forskning viser sammenhæng mellem..
25/04/2024 20:17
Nyheder fra Religion.dk